VÄXJÖ 2023-1-18 KL. 11:00

Mor och dotter säljer skor tillsammans – ”Det ska vara som att komma hem till oss”

Av Josefin Petersson

Mor och dotter säljer skor tillsammans – ”Det ska vara som att komma hem till oss”
2018 tog mor och dotter tillsammans över butiken SkoStället på Norremark, mamma Annelie Ederfors Beijbom och dottern Amanda Beijbom. Foto: Josefin Petersson

VÄXJÖ. 2018 tog mor och dotter tillsammans över butiken SkoStället på Norremark, mamma Annelie Ederfors Beijbom har lång erfarenhet av administration samt marknadsföring och dottern Amanda Beijbom har mångårig erfarenhet av skoförsäljning. De har nu drivit butiken tillsammans i fem år, butikens historia sträcker sig däremot tillbaka till 1983 och firar därmed 40 år i år.

Amanda Beijbom har tidigare jobbat i skobutik under många år och har även en inköps utbildning i botten, där det ingick mycket praktik. I slutet av den hamnade hon av en slump på SkoStället och när praktiken var över fick hon förfrågan om hon ville driva den vidare och ta över butiken. Skulle den förra ägaren Carina sälja butiken var det till någon som hade hjärta i det hela. Amanda Beijboms mamma Annelie Ederfors Beijbom har många års erfarenhet av administrativt arbete, innan SkoStället var hon drygt 19 år på PWC, men hon kände att hon ville prova något nytt innan hon blev pensionär och gärna prova på att driva eget.

– Carina som vi köpte butiken av är fortfarande en jättegod vän och vi ringer och pratar mycket och hon hoppar in extra i butiken när vi behöver hjälp. Hon lade verkligen ner sin själ i butiken och vi vill såklart fortsätta i samma anda. Vi ville samtidigt sätta vår prägel, det ska vara som att komma hem till oss, butiken är som ett vardagsrum och man ska känna sig välkommen, säger Amanda Beijbom.

– För oss är det även viktigt att lyssna på kunderna, de ska känna att vi har tid för dem. Många har idag problem med sina fötter, bara för att nämna några, hallux valgus, hälsporre eller om man bara behöver iläggssulor. Utmaningen för oss är självklart att köpa in skor som är både funktionella och snygga på samma gång, säger Amanda Beijbom.

Det är däremot en speciell situation att driva företag tillsammans som mor och dotter.

– Vi bollar jättemycket och lyssnar på varandras tankar och idéer samtidigt som vi har våra egna ansvarsområden där vi är duktiga, vilket gör att vi kompletterar varandra på ett bra sätt. Vi hade en stark relation redan innan och är bästa vänner, det fungerar hur bra som helst och vi har aldrig måndagsångest, vi älskar vårt jobb, säger Annelie Ederfors Beijbom.

I samband med pandemin tog butiken även in kläder och säljer numera både skor, kläder, smycken och väskor. Under pandemin har de varit kreativa med specialöppet för kunder som ville vara i butiken själva. De började även bygga upp en hemsida, vars mål från början endast var att ha information och kontakt till butiken, men som idag har hela sortimentet i en webbutik och de levererar skor till hela Sverige. Idag fungerar även hemsidan som ett digitalt skyltfönster.

– Vi har verkligen lärt oss i och med pandemin, att vara kreativa och positivt inställda till förändring. Det är också många stamkunder som har kommit tillbaka och som sagt att det är kul att vi finns kvar och att vi kämpar vidare. Den sociala kontakten var också viktig, då vi har lärt känna många kunder genom åren och ibland var vi deras enda samtal på hela dagen. Det känns fantastiskt att göra den insatsen och det värmer i hjärtat, säger Annelie Ederfors Beijbom.

De är idag fyra anställda och visionen framåt är såklart att det ska rulla på så att de kan anställa någon mer och att Annelie Ederfors Beijbom så småningom kan trappa ner och fokusera mer på det administrativa än själva butiken.

– Nu för vår och sommar är sneakers fortsatt populärt och färgen pistagegrönt är en av de stora trendfärgerna. Men skomodet är så brett idag, du kan ha alltifrån ballerinaskor som loafers. Skomodet är så speciellt idag och vi försöker ha hela bredden men med fokus på kvalité och komfort för hela familjen. Vi har även bytt inköpsförening till ANWR och kommer därmed få större frihet i vad vi köper in för skor. Bland annat kommer vi under våren att satsa lite extra på varumärken som Birkenstock och Skechers. Så håll utkik, avslutar Amanda Beijbom med ett leende.

Josefin Petersson

SENASTE E-TIDNING


Fler E-tidningar

SENASTE I VÄXJÖ

Fler nyheter

MEST LÄSTA VÄXJÖ

Fler nyheter