VÄXJÖ 2022-9-23 KL. 18:39

”Konsten var som en främmande fågel som inte kunde bli verklighet”

Av Hans Nilsson

VÄXJÖ. Den 30 september är det återigen dags för Växjö Konstrunda med 34 lokala konstnärer som ställer ut. En av dem är den nye ordföranden i Växjö Konstrunda: Lina Sandell Belin, 76 år, som bor på Söder i Växjö.
- Konstrundan är Växjös största konsthändelse. Det känns glädjefyllt, spännande och samtidigt väldigt utlämnande att vara med där, säger Lina Sandell Belin, som ställer ut tio konstverk på Smålands museum.

”Konsten var som en främmande fågel som inte kunde bli verklighet”
Det här konstverket av Lina Sandell Belin blev antaget av Liljevalchs vårsalong i Stockholm 2019. Hon gör en parafras på Man Rays foto Ingres Violin från 1924. - Det är jag som är motivet, en motbild till Man Rays unga kvinna. Foto: Hans Nilsson

Växjö Konstrunda, som fyller 30 år i år, ger lokala konstnärer en chans att visa upp sin konst - och konstintresserade får en möjlighet att se olika typer av lokal konst.
Konstrundan inleds klockan 16-19 fredagen den 30 september med vernissage på Konsthallen och fortsätter sedan lördag och söndag den 1-2 oktober runt om hos de utställande konstnärerna i Växjö kommun.

Konstrundan kommer synas på Växjö Stadsbibliotek, Smålands Museum, Palladium, Italienska Palatset och Storgatan, Söderleden och Teleborg i Växjö, och i Ör, Åby, Rottne, Tjureda, Berg, Tolg, Ödetofta, Lammhult och Ormesberga.
För 76-åriga Lina Sandell Belin är den här konstrundan extra speciell. Hon är invald som ny ordförande i Växjö Konstrunda.
Lina Sandell Belin påpekar att det är den skapande kraften bakom konsten och konstnärerna som är i fokus i konstrundan och att det är det som får människor att vilja se konsten, samtala om den och att köpa konsten.
- Det är aldrig så mycket folk på vernissage på Konsthallen som när det är vernissage på Växjö Konstrunda. Det sätter folk i rörelse också, det är säkert tusen konstintresserade som är ute för att titta på konst under konstrundan, säger Lina Sandell Belin.
- Som ordförande vill jag hjälpa till att lyfta fram konsten och sätta ljuset på konstnärerna. Men mitt uppdrag handlar nog mest om att lyssna på konstnärerna och att peppa dem. Organisationen i Växjö Konstrunda är redan så otroligt proffsigt skött och transparent. Det är hög klass på den. Jag är imponerad.
, säger hon
Lina är dessutom en av de 34 konstnärer som ställer ut på Växjö Konstrunda. Hon hänger tio av sina bildkonstverk på en vägg på Smålands Museum.
Men det har tagit många år för henne att nå fram till konsten och vägen dit har varit krokig.
Hon växte upp i ett arbetarhem i Mönsterås. Pappan hade varit sjöman, och både han och Linas mamma var industriarbetare i många år samtidigt som de hade en liten gård med några kor.
- Jag satt ofta och ritade kartor och länder som barn, och jag målade mycket och drömde om att bli konstnär. Mina föräldrar uppmuntrade mig att rita och måla när jag var liten. Men konsten var som en främmande fågel som inte kunde bli verklighet, säger Lina Sandell Belin.
För en arbetarklassflicka var det ingen självklarhet att bli konstnär. Men Lina är född 1946 och var ung på 60-talet, det var en tid som ändå öppnade dörrar för nya möjligheter även för arbetarklassens barn.
Lina utbildade sig till kartritare och fick jobb hos stadsingenjören i Kalmar. Sedan väntade anställningar som kartritare i Kristianstad, Stockholm och Linköping.
Konsten fick inte plats i hennes liv. Men i slutet av 70-talet när hon bodde i Stockholm och jobbade som kartritare hände det något. Hon hade blivit 33 år när konsten kom in i hennes liv.
Plötsligt bestämde hon sig för att söka in på Nyckelviksskolan, en privat konstskola på Lidingö med ettåriga utbildningar inom konst, konsthantverk, arkitektur och design.
- Man hade infört att man kunde ta tjänstledigt i ett år och söka studielån. Det var därför jag sökte. Jag kom in på mina arbetsprover, men jag var ju äldst av eleverna, och jag var den ende som valde arbete som tema när vi fick i uppdrag att skapa, berättar hon.
Men Lina blev inte konstnär då.
- Jag fick en kick av att gå där, och öppnade en reklambyrå efter konstskolan. Den hade jag i tio år, berättar hon.
Konst ligger nära reklam i uttrycket och Lina fick ett par stora uppdrag. Hon hjälpte till med den konstnärliga utsmyckningen av Rissne tunnelbanestation med en textad tidsaxel med historiska händelser från 3000 f.Kr. till 1985 av Madeleine Dranger och Rolf H Reimers.
Dessutom fick hon i uppdrag att inreda en hel Domus-butik i Vallentuna av butikschefen.
Men med tiden gick flytten med hennes man, som jobbade med IT, tillbaka till Småland och Alstermo i Uppvidinge kommun. Lina fick svårt att leva på reklambyrån där, och började istället att jobba som butikschef för Hallbergs Guld i Kalmar 1997.

Det gick bra för henne och ett par år senare gick flytten tillbaka till Stockholm och hon fick jobb som butikschef för Hallbergs Guld i Mörby centrum i Danderyds kommun. I 17 år jobbade hon som chef för olika butiker inom Hallbergs Guld i Stockholm innan det var dags att tänka på att pensionera sig.
- Jag gillar inte ordet pensionär. Det är inget jag identifierar mig med, slår hon fast. När jag blev pensionär kände jag att jag måste komma igång med konsten, fortsätter hon.
Lina och hennes man flyttade till Växjö för sju år sedan för att komma nära barnbarnen. Nu har hon verkligen kommit i kontakt med sin konstnärliga sida igen. Det är som att hennes kreativitet har exploderat nu när hon har tid.
Hon använder en blandteknik med akryl och foton oftast. Ett av hennes konstverk blev antaget till Liljevalchs vårsalong i Stockholm 2019 bland över 4 000 sökande.
Lina gör en parafras på Man Rays ikoniska foto Ingres Violin från 1924 med hans nakna och unga flickvän och modell Kiki de Montparnasse med violinmarkeringar på ryggen.
- Det är jag som är motivet i min bild och det är en motbild till Man Rays unga vackra kvinna. Istället är det jag som sitter där med naken rygg, en kvinna på 72 år. Jag har gjort tolv såna bilder med mig som motiv och med åldrandet som tema.
- Jag blottar mig själv när jag visar upp mig i min nakenhet. Gräv där du står, är mitt motto.

Lina har haft ett tiotal utställningar och ser nu fram emot att vara med på konstrundan. Hon ångrar inte att hon inte satsade på konsten tidigare i livet.
- Min tid är nu. Jag lever för konsten, jag är en bildmakerska som vill utforska min förmåga att skapa i olika tekniker. Jag säger som Edith Piaff sjunger, ”Je ne regrette rien”, nej, jag ångrar ingenting. Mitt yrkesliv har gett mig mycket glädje och goda erfarenheter jag inte vill vara utan, förklarar hon.


hans nilsson


- Konstrundan är årets största konsthändelse i Växjö. Det sätter ljuset på våra lokala konstnärer och det sätter folk i rörelse också som är är ute och tittar på konsten, säger Lina Sandell Belin, ny ordförande i Växjö Konstrunda. Foto: Hans Nilsson



Lina Sandell Belin ångrar inte att hon inte satsade på konsten tidigare i livet. - Jag säger som Edith Piaff sjunger, "Je ne regrette rien", nej, jag ångrar ingenting. Foto: Hans Nilsson


Utställare på Växjö Konstrunda:
Berglind Magnusdottir: Lancastervägen 2, Sandsbro
Kajsa Dahl: Hantverkshuset i Gårdsby
Aino Gate: Rösås 2, Lammhult
Margit Allansdotter: KKV Italienska Palatset
Horst Eckhardt: Middagsvägen 10, Växjö
Åsa Ring: Hantverkshuset i Gårdsby
Anders Olsson: Växjö Stadsbibliotek
Linnéa Andersson: Lobeliavägen 8, Teleborg
Hillebil Andersen: Rylte Paradiset 1, Tolg
Lena Hoel Aldén: Gynkelstorp 1 Södergård, Tolg
Anders Allard: Hotel Royal Corner
Anna Nordström: Hotel Royal Corner,
Pelle Wahlgren: Studio Wahlgren, Sandsjö, Öhr
Jenny Eneroth: Hantverkshuset i Gårdsby
Lina Sandell Belin: Smålands museum, Växjö
Serge Constantien: Palladium, Storgatan 12, Växjö
Bodil Hörlén: Hantverkshuset i Gårdsby
Katarina Snögren: Palladium, Storgatan 12, Växjö
Berndt Larsson: Häggvägen 7 Öjaby
Monika Lundin: Smålands museum, Växjö
Lisbeth Sandvall: Kronobergsgatan 8, 2 tr, Växjö
Johanna Elbe: Smålands museum
Peder Gowenius: Hantverkshuset i Gårdsby
Lena Agermark: Ateljé Mormorshuset
Emilia Linderholm: Munkatorp Södergård 2 Tolg.
Mats Aronsson: Galleri Mats Aronsson, Lärkgatan 18, Växjö
Ola Johansson: Smålands museum, Växjö
Maria Ahl-Zanier: MAZart, Bergslund 3, BERG
Ann Olbers Croall: Ateljé Mamaso, Kronobergsg 8, 2 tr, Växjö
Irene Jarz: Risinge Torsagård 1, Risinge
Anders Bergön: Växjö stadsbibliotek - nedre planet
Rebecca Rappner: Smålands museum, Växjö
AnnKristin Andersson: Italienska Palatset, Växjö
Ulla-Britt Stenfelt: Grönadalsgatan 4 B, Växjö








SENASTE E-TIDNING


Fler E-tidningar

SENASTE I VÄXJÖ

Fler nyheter

MEST LÄSTA VÄXJÖ

Fler nyheter