VÄXJÖ 2025-8-15 KL. 19:35

Internationell turism har lyft handeln i Växjö i sommar

Av Hans Nilsson

VÄXJÖ. Det verkar som att Växjö har blivit en bra turiststad på sommaren.Flera näringsidkare i city kan berätta om en kanonsommar försäljningsmässigt tack vare turister.
- Det har varit ett väldigt tryck på handeln från den internationella turismen, säger Nils-Petter Nilsson, vd och centrumledare på Växjö City.

Internationell turism har lyft handeln i Växjö i sommar
Niklas Karlsson på Hantverket har tagit fram egna produkter med Växjömotiv som är populära hos turister. - - Framförallt handdukarna med Växjö domkyrka säljer bra, säger Niklas Karlsson. Foto: Hans Nilsson

För inte så många år sedan var Växjö en ganska död stad på sommaren med väldigt få turister som letade sig hit. Men det var då det. Turisterna har upptäckt Växjö.

Numera kommer det många nederländare, danskar, tyskar och även nordamerikaner och - givetvis inhemska turister - på besök i juni, juli och augusti.

Det är något näringsidkarna i Växjö City märker av tydligt och som Nils-Petter Nilsson på Växjö City fått höra från dem.

- Växjö har blivit en turistdestination. Det är en stad som har mycket att erbjuda och Växjö ligger också bra till geografiskt när man vill göra utflykter i Småland, säger Nils-Petter Nilsson.

Magnus Gummesson på Cultix på Storgatan, som säljer nya och begagnade skivor och böcker, har haft en rekordsommar hittills.

- Juli har varit en av våra bästa månader försäljningsmässigt de senaste tio åren mycket tack vare turisterna. De köper japanska manga-serier, K-pop, begagnade vinylskivor och pocketböcker på engelska, berättar Magnus Gummesson.

- Augusti har börjat lika bra dessutom. Det är jätteroligt. Vi har haft det ganska tufft efter pandemin så det känns bra att få den här positiva kicken, lägger han till.

Niklas Karlsson som äger Hantverket på Sandgärdsgatan säljer presentartiklar och har haft en bra sommar också med mycket tyskar, danskar och nederländare i butiken.

- December är nummer 1 för oss för, men sedan kommer sommarmånaderna. I sommar har vi även haft mycket polacker, mer polacker än någonsin, förklarar Niklas Karlsson.

- Men det är mycket svenska turister också. Växjö är väldigt omtyckt ute i landet. Många tycker att det är många bra restauranger i Växjö.

Niklas Karlsson har tagit fram egna produkter med Växjömotiv som är populära hos turister.

Det är bland annat brickor och även koppar, grytunderlägg och handdukar med Växjö domkyrka som motiv.

- Framförallt handdukarna med Växjö domkyrka säljer bra, säger Niklas Karlsson.

Hantverket är dessutom en av Växjö kommuns Info points som fungerar som mindre turistbyråer. Det innebär att Niklas Karlsson har gått en kort turistutbildning och att han har broschyrer och kartor i butiken och kan ge tips till kunder om aktiviteter, sevärdheter och evenemang i Växjö.

Nexus på Bäckgatan är en spelbutik och ett brädspelscafé som säljer brädspel, figurspel, kortspel och rollspel. De har också märkt av tursismen i butiken.

- Det har gått bra i sommar. Vi har inte bara haft tyskar och danskar utan även en del amerikaner och kanadensare som handlat hos oss, berättar Dante Enocson, anställd på Nexus.

- De har upptäckt saker vi säljer som de inte hittar i sina städer, som vissa magiska kort och speciella brädspel. Vi har haft väldigt mycket barnfamiljer bland turisterna här också.

Även ett matställe som Mor & Dotter på Bäckgatan har märkt av den ökade turismen i sommar.

- Ja, juli är den bästa månaden vi har haft på Mor & Dotter. Vi har haft mycket tyska och danska turister, och många vill äta älgburgare och även glass. Det har fortsatt komma mycket turister nu i augusti, säger Annelie Petersson, delägare på Mor & Dotter.

hans nilsson

- Växjö har blivit en turistdestination, säger Nils-Petter Nilsson, vd och centrumledare på Växjö City. Foto: Hans Nilsson

- Vi har inte bara haft tyskar och danskar utan även en del amerikaner och kanadensare som handlat hos oss i sommar, berättar Dante Enocson, anställd på Nexus. Foto: Hans Nilsson

Hantverket är en Info point som fungerar som en mindre turistbyrå. Ägaren Niklas Karlsson har broschyrer och kartor och kan ge tips till kunder om aktiviteter, sevärdheter och evenemang i Växjö. Foto: Hans Nilsson




- Juli har varit en av våra bästa månader de senaste tio åren mycket tack vare turisterna. Vi har haft det ganska tufft efter pandemin så det känns bra att få den här positiva kicken, säger Magnus Gummesson på Cultix. Foto: Hans Nilsson



- Vi har haft mycket tyska och danska turister i juli, det är den bästa månaden vi har haft på Mor & Dotter, säger Annelie Petersson, delägare på Mor & Dotter. Foto: Hans Nilsson