Av Josefin Petersson
MOTOR. Privatleasing har under 2000-talet varit ett populärt sätt för privatpersoner att ha tillgång till bil, men under de senaste åren har färre valt att teckna leasingavtal. Ränteläget har höjt månadskostnaden och antalet tvister såväl som anmälningar till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, har ökat. Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige, reder ut vad som gäller angående privatleasing.
Dagens system för privatleasing har sitt ursprung i företagsleasingen. Det ger möjlighet till ett enkelt bilinnehav utan kontantinsats, med det mesta utom skatt och försäkring inbakat i månadskostnaden. Ett bekymmer är alltjämt att villkoren inte alltid är anpassade för avtal som träffas mellan ett företag och en privatperson, varför man vid tvistemål många gånger slagit fast att villkor varit oskäliga.
– Först och främst ska man säga att en ny bil alltid är dyr, oavsett vem som står för det finansiella upplägget. Att köpa själv för sparade pengar är ofta billigast, då slipper man räntekostnader, säger Carl-Erik Stjernvall.
När man privatleasar spelar andrahandsvärdet ingen roll. Många testar på okända märken, lågpriserbjudanden eller kanske en elbil man annars inte hade vågat att köpa. För bilhandeln har leasingen varit ett bra sätt att få ut sina bilar på vägarna. Men enligt statistik från analysföretaget Vroom har antalet leasade bilar minskat väsentligt. I juli 2024 privatleasades 2 697 bilar jämfört med 5 677 bilar några år tidigare, 2021.
Fördelar med leasing enligt Carl-Erik Stjernvall och Riksförbundet M Sverige, är att ingen kontantinsats krävs, egna sparade pengar kan användas till annat. Du kör en ny bil med fulla garantier. För många är det ett mer tryggt val än en äldre bil som riskerar reparationer och stillestånd. Månadskostnaden är till synes låg i förhållande till en ny bil med en prislapp på kanske 300 000 kronor. Men kom ihåg att 2 995 kronor per månad plus vinterdäck, automatlåda, skatt och försäkring ofta blir mer än 4 000 kronor i månaden, eller 144 000 kronor på tre år.
Däremot finns det också nackdelar med leasing enligt Carl-Erik Stjernvall och Riksförbundet M Sverige, du kan inte dra dig ur avtalet. Det gäller i tre år, varken mer eller mindre. Däremot kan hyresgivaren avsluta kontraktet, av en rad olika skäl. Avtalets villkor ger på flera sätt fördel enbart till en av parterna. Ett exempel är att du måste betala för övermil men inte får tillgodo om du kör mindre än avtalad körsträcka. Ett annat att du kan överlåta bilen men enbart efter att uthyraren samtyckt till detta, däremot får uthyraren utan begränsningar överlåta eller pantsätta sina skyldigheter. Månadsavgiften kan ändras, mycket! Ofta anges så många skäl till ändringen att det kan vara svårt att överblicka konsekvenserna. Går den allmänna räntan upp kan hyran bli mycket högre än man tänkt. Konsumentombudsmannen, KO, har i april i år lämnat in en stämningsansökan mot DNB eftersom just deras villkor anses ge dem oskäligt stor frihet att göra som man vill. Det är alltså samma villkor som du får om du privatleasar en bil av DNB idag. Avtalet ger ingen rätt till ersättning om leveransen blir försenad, och beställningen kan i så fall enbart hävas om uthyraren i sin tur kan häva beställningen av återförsäljaren. Det onormala slitaget vid hyresperiodens slut ska bedömas av återförsäljaren, den part som tjänar mest på att hitta så många fel som möjligt att åtgärda. Det finns ingen möjlighet till en opartisk kontroll eller utlåtande. Man får i efterhand vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, med sitt tvistemål.
Josefin Petersson