VÄXJÖ 2025-2-21 KL. 20:15

”Bokrean är en trevlig tradition - men det blir inga stora pengar”

Av Hans Nilsson

VÄXJÖ. Tisdagen den 25 februari startar årets stora fest för alla som älskar böcker.
Då börjar nämligen bokrean. Magnus Gummesson som äger Cultix i Växjö har tagit hem 4 000 böcker till bokrean och 800 titlar.
- Bokrean är en trevlig tradition och en kul grej, men jag tjänar inga stora pengar på det, säger han.

”Bokrean är en trevlig tradition - men det blir inga stora pengar”
- Det är trevligt med bokrean, det är en tradition som lever kvar, säger Magnus Gummesson som äger Cultix i Växjö. Foto: Hans Nilsson

Bokrean är en institution i den svenska handeln och för alla bokälskare är den nästan ett måste.

Magnus Gummesson har jobbat med bokrean sedan 1990 när han hade butiken Z i Flanören, i det som numera heter Tegnérgallerian.

- Men det minns jag inte så mycket av, däremot minns jag bokrean 1993. Då hade vi flyttat butiken till Linnégallerian och hyrt delar av ovanvåningen till bokrean, berättar Magnus Gummesson.

- Vi fyllde den med pallar med böcker och sålde 25 000- 30 000 böcker. Det var helt fantastiskt, vi sålde reaböcker från februari och ända in i maj den gången.

Men det toppresultatet har Magnus Gummesson inte varit i närheten av på bokrean sedan dess.

Numera ligger försäljningen på runt 3 000 böcker på bokrean i butiken på Cultix på Storgatan.

- Det är mysigt med bokrean, jag går upp vid 5 på morgonen och är i butiken tidigt. När jag öppnar vid 7 står det några kunder där och väntar på att få komma in och handla, säger han.

- Det är trevligt, det är en tradition som lever kvar där man kan passa på att handla böcker billigt. Men det är mycket arbete med bokrean och ekonomiskt tjänar jag inte så mycket på den.

- Jag har faktiskt hoppat över bokrean några år, det var för runt 25 år sedan.

Men det finns andra vinster med att ändå ha en bokrea för en liten butik som Cultix.

- Mina kunder som brukar köpa böcker av mig förväntar sig att jag ska ha en bokrea. Dessutom bygger jag upp ett bättre bassortiment med en bokrea, det är ju 30 procent av böckerna som inte säljs vid rean.

Ett 20-tal bokförlag har skickat ut sina listor till Cultix på vilka böcker de erbjuder i bokrean.

Cultix har beställt mycket faktaböcker till bokrean.

- Vi satsar på faktaböcker i år, runt 60 procent av böckerna som vi har på bokrean är faktaböcker. Sedan är det en hel del fantasy, science-fiction och barnböcker.

- Vi försöker nischa oss lite mer, vi tillhör ju ingen kedja och är mer som en liten independentbutik. Det uppkattar nog våra kunder, säger Magnus Gummesson.

Hans nilsson

- Det är mysigt med bokrean, jag är i butiken tidigt. När jag öppnar vid 7 står det några kunder där och väntar på att få komma in och handla, säger Magnus Gummesson på Cultix. Foto: Hans Nilsson




Magnus Gummesson på Cultix i Växjö har tagit hem 4 000 böcker till bokrean och 800 titlar. Foto: Hans Nilsson



Tisdagen den 25 februari startar årets stora bokfest. Foto: Hans Nilsson


Började på 1920-talet
- På 1920-talet började bokförlagen och bokhandlarna sälja sina restlager till nedsatt pris.
- De första åren skulle böckerna vara minst fem år gamla.
- Förlagen bestämde sig för ett gemensamt startdatum, kring den 15 februari i anslutning till löning och skollov.
- De låga priserna och att man kunde tömma sina lager gjorde rean till en viktig och inkomstbringande sak för förlagen.
- Det var även en kulturpolitiskt gärning då personer som annars inte hade råd nu kunde får tillgång till litteratur.
- 1940 släpptes den första reakatalogen i ett samarbete mellan förlagen Gebers, Hökerbergs och Wahlström och Wistrand.
- 1950- och 60-talen var guldåldern för bokrean.
- Starten på bokrean var rena jippon där bokhandlare försökte överträffa varandra.
- 1970- och 80-talen blev oroliga för bokrean.
- Bokmarknaden såg flera nya aktörer som konkurrerade med nytryck och specialupplagor till rean.
- Under 1990-talet gjorde den alltmer splittrade bokmarknaden att en stor mängd kataloger släpptes till bokrean.
- Bokrean är fortfarande idag en viktig del av bokhandelns marknadsföring.