VÄXJÖ 2024-8-13 KL. 17:31

Åhléns går med vinst igen - och i Växjö går det bäst i Sverige

Av Hans Nilsson

VÄXJÖ. Åhléns med Ayad Al–Saffar som vd gör nu vinst för första gången på över tio år - och i Växjö för går det fortsatt mycket bra för Åhléns.
- Det går jättebra för oss, vi ökar till och med mer än Åhléns som helhet, säger Alexander von Zeipel, varuhuschef på Åhléns i Växjö.

Åhléns går med vinst igen - och i Växjö går det bäst i Sverige
Alexander von Zeipel, chef på Åhléns i Växjö, tog initiativet till förlängda öppettiden från 18 till 19 på vardagar. - Att ha öppet längre har gett bra resultat, det har gått bättre än förväntat, säger han. Foto: Hans Nilsson


För några veckor sedan dök Ayad Al–Saffar upp på ett oanmält besök på Åhléns varuhus i Växjö.
Varuhuschefen i Växjö, Alexander von Zeipel, är lyrisk över mötet med Åhléns-vd:n.
- Det var första gången han var här och det var ett fantastiskt besök. Han tycker att vårt varuhus är jättefint. Ayad Al–Saffar är en otrolig handelsman och affärsman.
- Han påminner mig om Ikeas grundare Ingvar Kamprad som jag träffade många gånger när jag jobbade på Ikea, berättar Alexander von Zeipel.
- Ayad Al–Saffar är också extremt inspirerande. Han kan prata om smådetaljer i butiken samtidigt som han berättar om jättestora satsningar som han gör ute i världen. Det är väldigt inspirerande att jobba på ett sånt här företag.

Åhléns, som firar 125 år i år hade haft flera dåliga år när Ayad Al-Saffar kom in i bilden 2022 som ny ägare och vd.
Nu har Åhléns vänt på skutan och nått ett positiv resultat för 2023/2024 och visar vinst för första gången på över tio år.
Rörelseresultat uppgår till 86 miljoner kronor och har förbättrats med över 360 miljoner kronor jämfört med motsvarande period föregående år. Årets resultat är hela 148 miljoner kronor.
En viktig faktor anses vara att man sedan 2022 har fokuserat mer på varuhusen med en mer kundcentrerad verksamhet och minskat på huvudkontoret.

Man har dessutom förbättrat drift och logistik och fått ordning på sitt lager. På det sättet har man fått en mer effektiv leveranskedja och minskat kostnaderna.

Dessutom har Åhléns gjort en stor satsning på egna varumärken. Det har stärkt Åhléns position hos konsumenterna.
- Vi har fått in många produkter som passar vårt sortiment bättre. Ayad Al-Saffar är bra på att hitta produkter som många vill ha, som exempelvis de smyckeskrin vi säljer så bra av, säger Alexander von Zeipel.
- Sedan har vi numera herrkläder på Åhléns av vårt eget varumärke Sandö som också säljer bra.

Åhléns i Växjö har gått som en raket i ett år nu, men Alexander von Zeipel får inte avslöja några siffror.
Butiken i Växjö drar nytta av alla förändringar som införts av Ayad Al-Saffar. Men i Växjö har man också jobbat hårt med egna idéer som har gett resultat.

Alexander von Zeipel har exempelvis tagit initiativet till att förlänga öppettiden från klockan 18 till klockan 19 på vardagar.
- Det går faktiskt ännu bättre för oss än tidigare, och bättre i Växjö än för något annat av de 49 varuhus som Åhléns har, berättar han.
- Att ha öppet längre har gett bra resultat, det har gått bättre än förväntat. Vi har satsat väldigt hårt också på att ha värdar som välkomnar kunderna på morgonen i butiken. En i personalen står vid entrén och välkomnar kunderna lite innan vi öppnar, redan fem i tio.
Alexander von Zeipel nominerade Marcus Johnsson, en anställd i varuhuset i Växjö, till månadens bästa säljare inom Åhléns i hela Sverige.
Marcus Johnsson, som har jobbat på Åhléns i många år och som är ett känt ansikte i Växjö, vann. Han blev ”Månadens säljare” på Åhléns i juni i Sverige.
- Marcus är exceptionellt bra på kundkontakt, han är otroligt duktig på kundbemötande och kan möta olika människor på ett bra sätt, förklarar Alexander von Zeipel.

Under Karl-Oskardagarna den 16-18 augusti har dessutom Åhléns i Växjö ett samarbete med Broqvist konditori.
Det blir ett popup-café vid entrén på Sandgärdsgatan.
- Många av våra äldre kunder minns att Åhléns hade ett café inne i varhuset förr. Det finns med i mina tankar att vi ska ha ett café igen, men jag vet inte när det blir av, förklarar Alexander von Zeipel.


Hans nilsson


- Det går bättre för oss i Växjö än för något annat av de 49 varuhus som Åhléns har, säger Alexander von Zeipel, varuhuschef på Åhléns i Växjö. Foto: Hans Nilsson


SENASTE E-TIDNING

Fler E-tidningar

Fler E-tidningar

SENASTE I VÄXJÖ

Fler nyheter

MEST LÄSTA VÄXJÖ

Fler nyheter