TINGSRYD 2025-11-4 KL. 06:00

Tingsryd tappar gästnätter – men upplever ändå en stark turistsommar

Av Cornelia Nilsson

TINGSRYD. Siffror från Tillväxtverket visar att Tingsryds kommun hade 11 procent färre gästnätter sommaren 2025 jämfört med året innan. Samtidigt noterar Kronobergs län som helhet sin starkaste sommarsäsong på över ett decennium.

Tingsryd tappar gästnätter – men upplever ändå en stark turistsommar
Rose-Marie Svensson är näringslivsutvecklare i Tingsryds kommun och har i år haft hand om besöksnäringen. Foto: Region Kronoberg

Tingsryd står för den största minskningen i länet, men trots det hade kommunen fortfarande flest övernattningar med omkring 139 300 stycken. Störst ökning i länet noterades i Älmhult, där gästnätterna steg med 22 procent. Totalt registrerades 533 718 gästnätter i Kronobergs län under sommarmånaderna juni, juli och augusti, en ökning med en procent jämfört med 2024.

Tillväxtverket påpekar dock att siffrorna är preliminära, och lokala variationer i rapporteringen kan påverka utfallet.

– De tyska och svenska gästnätterna stämmer inte riktigt, och man vet ännu inte vad som blivit fel. Det pågår en kontroll av siffrorna, säger Rose-Marie Svensson, näringslivsutvecklare i Tingsryds kommun.

Hon menar att statistiken inte speglar den positiva bild hon fått från företagare.

Flera campingar har varit fullbelagda, och många caféer och besöksmål har haft ett mycket bra år, vilket inte syns i gästnättsstatistiken.

Men Svensson ser en möjlig anledning till de sjunkande siffrorna.

– Utifrån mina samtal med näringarna verkar det varit färre besökare maj och juni än vanligt, medan augusti och september var det fler. En anledning till det kan också vara att den tyska marknaden, som är störst under sommaren, hade senare semestrar i år, vilket gjorde att många tyskar kom hit senare än vanligt.

Rose-Marie Svensson har i år tagit över ansvaret för kommunens besöksnäring, ett område hon inte tidigare arbetat med. Nu vill hon tänka nytt. Inför nästa säsong planerar Tingsryds kommun att satsa mer på digital marknadsföring, särskilt via sociala medier, för att nå ut till besökare i Tyskland och Danmark.

– De planerar sina resor tidigt, så det är viktigt att synas där i god tid. Tidigare har vi mest marknadsfört oss mot dem som redan befinner sig i området. Nu vill vi prova att marknadsföra oss på sociala medier och se hur det funkar.

Utmaningen framåt handlar om att kombinera tillväxt med hållbarhet. Under sommaren har det varit hög belastning runt Åsnenområdet och det är inte alla besökare som följer reglerna.

– Vissa parkerar där de inte får och vi har haft bränder på öar där eldningsförbud råder. Det är också vanligt att fågelskyddsområden inte respekteras. Vi behöver bli bättre på att nå ut med information till besökarna.

Kommunens långsiktiga mål är att utveckla en hållbar turism där naturvärdena bevaras samtidigt som besökarna uppmuntras att stanna längre.

– Det handlar inte alltid om att jaga fler gästnätter, utan om att skapa upplevelser som gör att besökarna vill stanna en extra dag, säger Rose-Marie Svensson.

Cornelia Nilsson