NYHETER 2020-2-1 KL. 17:58

Toyotas vd: ”Väldigt svårt att hitta kompetenta bilmekaniker”

Av Hans Nilsson

Toyotas vd: ”Väldigt svårt att hitta kompetenta bilmekaniker”
- Ända sedan starten 2013 har bristen på bilmekaniker varit den största utmaningen för oss på Toyota i Växjö när det gäller möjligheten att växa, förklarar Henrik Johansson, vd på Toyota i Växjö och Ljungby. Foto: Hans Nilsson

VÄXJÖ. Henrik Johansson, vd på Toyota i Växjö och Ljungby, vill utöka sin verksamhet med 25 procent och nyanställa åtta bilmekaniker inom fem år. Problemet är att han inte hittar kompetenta mekaniker. - Det är stor brist på den kompetensen, jag får lägga flera hundra tusen på att utbilda dem, säger han.
Rekryteringsbehovet till motorsektorn är akut, enligt en ny rapport från Transportföretagen.
Den visar att 5 300 personer behöver anställas inom tre år och att det är bland tekniker och mekaniker som det är störst rekryteringsbehov.
Det borde vara angeläget att satsa på utbildningar som leder direkt till arbete, skriver Marcus Dahlsten och Caj Luoma på Transportföretagen, enligt Dagens Industri.
Det här är något som Henrik Johansson i Växjö känner igen sig i. Han sitter i styrelsen för MRF, Motorbranschens Riksförbund, i Kronoberg och är sedan några år vd för Toyota i Växjö och Ljungby.
- Ungdomar är inte så intresserade av att gå på fordonstekniska programmet och att jobba med bilar. Bilbranschen har ett dåligt rykte hos ungdomar, de tror att det är dålig lön och ett smutsigt jobb, men det stämmer ju inte idag, säger Henrik Johansson och lägger till:
- Det är ett väldigt bra jobb som bilmekaniker. Det är en väldigt annorlunda teknik idag, numera jobbar man ju mer med elektronik och datorer i bilarna.

Men det är inte bara det att det är få som vill utbildas till bilmekaniker. De få som går utbildningen är inte uppdaterade på den nya tekniken, påpekar Henrik Johansson.
- De som kommer ut från utbildningarna och ska börja jobba hos oss som bilmekaniker har inte så mycket erfarenhet av modern teknik. När de blir anställda hos oss kan de grunden, men de har inte lärt sig den nya tekniken, säger han.
- Det är väldigt svårt att hitta utbildade mekaniker som kan den nya tekniken. I de moderna bilarna är det mycket elektronik och det är komplicerat. Så de nya mekaniker vi anställer är egentligen inte kompetenta nog, vi tvingas lägga hundratusentals kronor på att utbilda dem i den nya tekniken.

Henrik Johansson menar att gymnasieskolorna inte har de moderna verktygen och den nya tekniken på plats åt eleverna att träna på under fordonsutbildningarna.
Skolorna jobbar för att hitta en lösning på problemet, men samtidigt krävs det krafttag från företagen för att få folk till branschen, påpekar han.
- Ända sedan starten 2013 har bristen på bilmekaniker varit den största utmaningen för oss på Toyota i Växjö när det gäller möjligheten att växa. I värsta fall får man ju köpa över kompetenta mekaniker från konkurrenter och det vill man inte hålla på med, förklarar Henrik Johansson.
- Det här begränsar oss väldigt mycket. De kommande fem åren är planen att växa med 25 procent och anställa sju till åtta bilmekaniker i Växjö och Ljungby så att vi blir 20 mekaniker. Men det blir svårt när vi inte hittar folk.


hans nilsson


Men det är inte bara det att det är få som vill utbildas till bilmekaniker. De få som går utbildningen är inte uppdaterade på den nya tekniken, påpekar Henrik Johansson, vd på Toyota i Växjö och Ljungby. Foto: Hans Nilsson



Henrik Johansson, vd på Toyota i Växjö och Ljungby, vill utöka sin verksamhet med 25 procent och nyanställa åtta bilmekaniker inom fem år. Problemet är att han inte hittar kompetenta mekaniker som kan den nya tekniken, säger han. Foto: Hans Nilsson