NYHETER 2022-1-18 KL. 23:19

Stora förändringar inom Postnord - så påverkas du

Av Josefin Petersson

Stora förändringar inom Postnord - så påverkas du
Sedan årsskiftet kostar även ett frimärke 13 kronor i stället för 12 kronor, höjningen gjordes för att kompensera för det intäktsbortfall som uppstår när brevvolymerna fortsätter att minska till följd av digitaliseringen. Foto: Thomas Edgren

VÄXJÖ/ALVESTA. Digitaliseringen fortsätter påverka svenskarnas beteenden, e-handeln och andelen skickade paket ökar kraftigt samtidigt som antalet skickade brev minskat med ungefär hälften sedan millennieskiftet. Därför har PostNord introducerat en ny leveransmodell där paket och varubrev fortsatt delas ut varje vardag medan brev levereras varannan vardag från och med 31 januari. Dessutom höjdes portot för ett frimärke till 13 kronor i stället för 12 vid årsskiftet 2021/2022.

Den 31 januari införs som planerat varannandagsutdelning i södra och mellersta Sverige. Det innebär att mottagare med postnummer som börjar på siffrorna 30-39 i Alvesta och Växjö kommun och även 52-61 och 63-73 i mellersta Sverige från och med 31 januari får brev, tidningar och reklam varannan vardag. Paketleveranserna påverkas inte av förändringen. Sedan tidigare har den här utdelningsmodellen införts i storstäderna med omgivande områden och gäller redan för ungefär hälften av mottagarna i landet.

– Den här modellen för utdelning av brev, tidningar och reklam är ett sätt för PostNord att möta förändrade behov hos svenskarna och samtidigt rusta för framtiden. För många mottagare är det idag viktigare att kunna få sina e-handlade paket alla vardagar än att brevbäraren ska passera postlådan varje dag, oavsett om det finns brev att dela ut eller inte, säger Mathias Krümmel, VD för PostNord Sverige.

Sedan årsskiftet kostar även ett frimärke 13 kronor i stället för 12 kronor, höjningen gjordes för att kompensera för det intäktsbortfall som uppstår när brevvolymerna fortsätter att minska till följd av digitaliseringen i samhället.

Under många år har breven blivit allt färre och behovet av att ta emot fysiska handlingar varje dag har minskat, samtidigt som de e-handlade paketen har blivit allt fler. Den nya leveransmodellen är en anpassning till en verklighet som redan är här, och många mottagare kommer sannolikt inte att märka någon större skillnad. Brevbärarna fortsätter att dela ut brev varje dag, men går olika rundor beroende på vilken dag det är. Servicen kommer att vara densamma i hela landet när modellen är fullt utrullad och lantbrevbäringen kommer att finnas kvar. Paketleveranserna kommer inte att beröras av förändringen i postutdelningen, utan delas ut i mottagarens postlåda, som hemleverans eller till ett ombud precis som tidigare.

För den som har behov av att skicka något snabbt kommer det även i fortsättningen att finnas expresstjänster, både för företag och privatpersoner. Företagare som har behov av utdelning varje dag kan teckna ett särskilt avtal om hämtning och lämning eller använda sig av postbox.

Under en vanlig vecka skulle brevutdelningen se ut så här:
Dag 1, 3 och 5 (måndag, onsdag och fredag) besöks område 1.
Dag 2 och 4 (tisdag och torsdag) besöks istället område 2.
Nästföljande vecka byter område 1 och område 2 plats. När en röd dag infaller på en vardag förskjuts schemat, så de som skulle få post den röda dagen får sina försändelser vardagen därpå.


Josefin Petersson