Hett med husvagnar och husbilar
Av Hans Nilsson
Runt 30 procent av dem som köpte fritidsfordon under 2020 har aldrig tidigare varit i kontakt med campingsemester.- Man väljer att campa istället för att resa utomlands, säger Daniel Erlandsson, platschef på Alvesta Husvagn & Fritid. Foto: Privat
ALVESTA. Sedan sommaren 2020 har efterfrågan på husvagnar och husbilar skjutit i höjden i spåren av pandemin och trenden med ”hemester”. På Alvesta Husvagn & Fritid har man märkt av detta tydligt. - Vi har fått många nya kunder under pandemin, det är folk som inte brukar campa annars, säger Daniel Erlandsson, platschef som på företaget.
Jan Saxmo började sälja husvagnar, italienska vespor och mopeder i en liten lokal på Smedjegatan i Växjö 1997. I den lokalen, där Pizzeria Tasty numera håller hus, sålde han dessutom de första elcyklarna i slutet på 90-talet.
Han hade byggt fastigheten själv och affären gick under namnet Växjö Husvagn & Fritid. Verksamheten gick väldigt bra och Jan Saxmo ville utöka, men det var knepigt.
- Ja, det var svårt att hitta en tomt i Växjö, och det var dyrt, minns Jan Saxmo.
Istället riktade han blicken mot Alvesta. Där köpte han OK:s nedlagda bensinmack på Allbogatan och lät renovera och förädla den år 2 000. Flytten innebar också att han bytte namn på företaget till Alvesta Husvagn & Fritid.
Efter fem år på Allbogatan sålde han fastigheten och köpte Migrationsverkets gamla anläggning i Alvesta och byggde om och till den.
Men sedan 2012 är det på Björnstorpsvägen 1 vid den norra infarten som Alvesta Husvagn & Fritid har sin verksamhet. Efter alla flyttar känner Jan Saxmo att han nu har hittat hem.
- Det här är det bästa läget vi har haft i Alvesta. Men vi har haft en god utveckling i Alvesta hela tiden. Alvesta ligger bra geografiskt, det är nära till båda kusterna, det har funnits tomma lokaler och kommunen har varit öppen och bra att ha att göra med, förklarar Jan Saxmo.
På Björnstorpsvägen har han tillgång till 3 500 kvadratmeter lokalyta med en utställningshall, en nybyggd tillbehörsbutik, en stortvätthall, två verkstäder och ett nybyggt komplett gym för personalen.
Dessutom har företaget nära 26 000 kvadratmeter utställningsyta utomhus för visning av husvagnar och husbilar.
Intresset för den här typen av fordon har ökat de senaste åren. Från och med försommaren 2020 har
efterfrågan på husvagnar och husbilar närmast exploderat.
Många av kunderna har varit förstagångsköpare. Enligt platschefen Daniel Erlandsson har ungefär 30 procent av dem som köpt fritidsfordon under 2020 aldrig tidigare varit i kontakt med campingsemester.
- Det är ett större intresse för camping. Man väljer att campa istället för att resa utomlands på grund av covid-19, säger Daniel Erlandsson, som jobbat på företaget i 20 år.
Alvesta Husvagn & Fritid har nu för att möta det ökade intresset för husvagnar och husbilar fått fyra nya varumärken och blir återförsäljare av tyska Knaus, Weinsberg, T@B och Tabbert.
Det ser ljust för Alvesta Husvagn & Fritid, som har 9 till 13 anställda beroende på säsong. Man har fler ben att stå på. Jan Saxmo byggde även Besikta Bilprovning vägg i vägg med Alvesta Husvagn & Fritid 2013. Den är mycket välbesökt och ger jobb åt fyra personer.
- Det har gått bra i alla år ända sedan starten för oss. Men vi är försiktiga, vi bygger bara när vi har pengar, understryker Jan Saxmo.
hans nilsson