EXTRAMATERIAL 2023-12-19 KL. 14:07

Svenskarnas vinterresplaner påverkas av inflationen

Av Josefin Petersson

Svenskarnas vinterresplaner påverkas av inflationen
Foto: Pressbild

Det börjar bli hög tid att planera för vinterns resor – som för många svenskar innebär skidsemester. Men tuffa ekonomiska tider har påverkat kommande skidresa för mer än var fjärde svensk. Dessutom är valuta för pengarna det resenärerna värderar högst när de väljer skidresort. Det visar Club Meds nya undersökning.

Inför vintersäsongen har Club Med genomfört undersökningen Skidrapporten för tredje året i rad. I år har researrangören bland annat undersökt hur svenskarnas planer på skidsemestern påverkats av inflation och en svag svensk krona. Hela 28 procent av svenskarna uppger att reseplaneringen påverkas på ett eller annat sätt av inflationen och utvecklingen av den svaga svenska valutan. Endast fyra procent uppger att de inte känner sig påverkade av den ekonomiska situationen.

– Både världsläget och det ekonomiska läget fortsätter vara aktuellt i konsumenters reseplaner och beteenden för den kommande vintern. Med tanke på försvagad svensk valuta kan all inclusive-resor ses som mer fördelaktigt för de som vill få ett fast pris och bättre koll på sina utgifter med allt från liftkort och aktiviteter till mat och dryck redan innan resan. Värde ses verkligen som avgörande. Med Club Meds premium all-inclusive-erbjudande är barnklubb, liftkort, skidlektioner, snöaktiviteter, gourmetmat och dryck en del av paketet. Kunderna står inte inför några dolda kostnader och vet vad de får med alla våra 18 orter i Alperna, säger Richard DeVilla Marknadschef på Club Med.

Värdet är av största vikt
En hel del svenskar har en förändrad inställning till skidsemestern och har planerat annorlunda inför sin kommande vintersemester. Bland annat visar Skidrapporten att svenskarna värderar valuta för pengarna högst när de bokar sin skidsemester, hela 35 procent tycker att det är en av de viktigaste faktorerna när de väljer skidresort. Även bra mat och dryck prioriteras högt – över faktorer som variation av backar och goda väderförhållanden.

Topp 5: De viktigaste faktorerna när svenskarna väljer skidresort
1. Valuta för pengarna 35%
2. Bra mat och dryck 24%
3. Känt för goda väderförhållanden/mycket snö 18%
4. Variation av backar 16%
5. Bra för familjer 14%
Hitta resorten som passar just dig och dina önskemål på Clubmed.se

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av YouGov mellan den 1-3 september 2023. Totalt tillfrågades 1006 respondenter över 18 år och resultatet är riksrepresentativt.

Påverkar inflationen och den svaga utvecklingen av den svenska valutan dina planer för en kommande skidsemester under vintern 2023/2024? Du kan ange flera ja-svar i kombination
Total
Ja, jag kommer inte att åka på en skidresa även om jag vill 14%
Ja, jag kommer att vara mer eftertänksam med vad jag äter/dricker under min skidresa 5%
Ja, jag kommer att resa till en billigare destination 6%
Ja, jag kommer inte att köpa ny skidutrustning 4%
Ja, jag kommer att resa färre dagar 4%
Ja, jag kommer att åka under lågsäsong istället 4%
Ja, jag kommer att resa med all-inclusive så att jag får en bra översikt över mina utgifter 2%
Ja, jag kommer att transportera mig till resorten på ett billigare sätt 2%
Ja, jag kommer att åka på skidsemester ändå 3%
Ja, av andra skäl 2%
Nej, jag har redan sparat pengar för skidresan 1%
Nej, jag känner mig inte påverkad av den ekonomiska situationen 4%
Nej, jag känner mig påverkad av den ekonomiska situationen men prioriterar min skidresa ändå 2%
Nej, jag hade inte planerat att åka på skidresa oavsett 58%
Nej, av andra skäl 4%
Jag vet inte 5%
Vad skulle vara de sista sakerna du prioriterade bort när du åker på skidsemester? Du kan ange max 3 svar

Total
God mat och dryck 18%
Bra skidbackar 18%
Boende av bra kvalitet 18%
Liftkort varje dag 12%
Snögaranti 11%
Barnklubb 11%
Skidlektioner 10%
Underhållning under resa 10%
Jag skulle inte vilja prioritera bort något 9%
Bra after ski-möjligheter 9%
En plats känd för bra väder 8%
Bra skiduthyrning 7%
Resa med ett företag som erbjuder bra service 5%
Något annat 4%
Jag vet inte 33%