EXTRAMATERIAL 2023-4-21 KL. 08:25

Provkörning av BMW i3s

Av Josefin Petersson

Visste du att BMW har byggt elbilar sedan 1972? Visserligen var de experimentella fram till lanseringen av i3 2013, men ändå. BMW tog i från tårna med att bygga en banbrytande bil i lättviktsmaterial som kolfiberförstärkt plast, hampa och PET-flaskor. Med sina stora smala hjul och högbyggda profil har BMW cementerat sin plats i historien som en pionjär i elbilssammanhang.

Teknik
När i3 först lanserades hade den ett ganska litet batteri på 22 kWh och för den som inte vågade köra helelektrisk kunde den även fås med en räckviddsförlängare. I skuffen lade BMW en 650-kubiks motorcykelmotor som kunde ta dig till närmsta laddstolpe när räckvidden på cirka 12 mil tog slut. 2017 fick i3 ett större batteri på 33 kWh och 2018 lanserade i3s med samma batteri men kraftigare motor. 2019 fick i3 ännu en batteriuppgradering till 42,2 kWh. AC-laddning på modeller från och med 2019 är 11 kW (dessförinnan 7,4 kW) och DC-laddning är 50 kW oavsett årsmodell.

Komfort
Passagerarna på främsta raden sitter majestätiskt på sköna stolar med en enormt fin sikt. Utrymmena är slösande trevliga och kupén är avskalad och stilren. Fjädringen är i styvaste laget för att vara bekväm men den passar i3:s rappa karaktär.

Förarmiljö
Avskalad och snygg med ett litet instrumentkluster på rattstången med den viktigaste informationen. Växelvredet på häger sida om ratten ovanför vindrutetorkarspaken. Ett koncept som VW plankade rakt av till sina ID.bilar. Infotainmentskärm långt fram i mitten på panelen som går att få i två olika storlekar och som sköts med iDrive-vredet nere på mittkonsolen. Bra skjutmån i ratten som gör att i3 har en av marknadens absolut bästa körställningar.

Köregenskaper
i3 är sportig, även utan suffixet S. Styrkänslan är fast med sportig karaktär. Den automatiska bromskraftsåtervinningen bidrar till en direkt körkänsla och effekten från elmotorn är omedelbar men inte whiplashframkallande. Det kompakta formatet medger bra manöverduglighet och vändcirkeln är under 10 meter.

Infotainment
Enkelt att manövrera med iDrive-vredet och snygga, lättöverskådliga menyer.

Bagageutrymme
Förvånansvärt rymligt för en så liten bil. Visserligen bara 260 liter men en barnvagn går in. Och så finns det en frunk för laddsladdar.

Säkerhet
Säkerhetscellen av kolfiberförstärkt plast (CFRP) skyddar passagerarna vid en krock. Visserligen har i3 bara 4 stjärnor i Euro NCAP men det beror på att fotgängarskyddet underkänns på grund av den höga fronten.

Utrustningsnivåer
BMW sålde i3 i utrustningsnivåerna Charged och Charged Plus fram till 2022 då tillverkningen upphörde.

Waykes omdöme
BMW i3 kräver sin person. Den är en vattendelare till utseendet men den är smidig som få. Jämförbar i storlek med en Renault Zoe men 100 gånger charmigare samtidigt som den upplevs större. Energieffektiv och med de större batterierna en hyfsad räckvidd. I3 är en riktig körmaskin och en riktig ikon.

Fakta
Batteri: 42,2 kWh brutto, 37,9 kWh netto
Effekt: 135 kW (184 hk)
Vridmoment 270 Nm
Drivning: Bakhjulsdrift
Räckvidd: 282 km (enligt Transportstyrelsen)
Max laddeffekt AC/DC: 11 kW/50 kW
0–100 km/h: 6,9 sek
Toppfart: 160 km/h
Förbrukning: 16,3 kWh/100 km (enligt Transportstyrelsen)
Grundpris: Endast begagnade
Rival: Finns ingen