EXTRAMATERIAL 2022-11-30 KL. 12:00

De samlar in pengar till Maskrosbarn i jul

Av Thomas Edgren

På Espresso House förbereder man sig som bäst för julsäsongen och lagom till julruschen återkommer kampanjen CupTogether, Espresso House initiativ för att bekämpa ensamhet.

De samlar in pengar till Maskrosbarn i jul
Förra julen samlade Espresso House in 1 kr för varje såld kopp bryggkaffe till Maskrosbarn och i år kommer samma aktivitet engagera Espresso House kaffebarer i Sverige.

Förra julen samlade Espresso House in 1 kr för varje såld kopp bryggkaffe till Maskrosbarn och i år kommer samma aktivitet engagera Espresso House kaffebarer i Sverige under december. Förra årets kampanj inbringade nästan 1 miljon kronor till Maskrosbarn.

- Med en kopp i taget kommer vi att fortsätta vårt arbete mot ensamhet. Genom att donera pengar till Maskrosbarn visar vi att CupTogether är ett långsiktigt engagemang för oss, säger Stina Möller, Country Manager Espresso House Sverige.
-
Förra årets CupTogether-kampanj inbringade nästan en miljon kronor till Maskrosbarn. För gåvorna har fler barn fått stöd av trygga vuxna, kunnat ta del av meningsfulla aktiviteter i vardagen och getts möjlighet att leka och bara vara barn.

- Vi är tacksamma över att Espresso House valt att lyfta den grupp barn vi arbetar för och frågor kring ensamhet. En halv miljon barn har en förälder med missbruk eller psykisk sjukdom och många av dem känner sig ensamma i sin situation. Det gäller att bryta tabun och sprida kunskap så att barn och unga vågar ta steget och berätta för att kunna få stöd för sin situation säger Marlene Lundli, kommunikationsansvarig på Maskrosbarn.



FOTNOT
Maskrosbarn är en barnrättsorganisation som stöttar barn 13-19 år vars föräldrar har ett missbruk, psykisk sjukdom eller utsätter dem för våld. Maskrosbarn har sedan starten 2005 mött tusentals ungdomar genom sin lägerverksamhet, coachprogram, ungdomsgårdar och stöd online Ungdomar berättar dagligen för personalen om missförhållanden och orättvisor de upplever i samhället.