Av Josefin Petersson
MOHEDA/ALVESTA. Lennart Elofsson har skrivt boken Från griffeltavla till läsplatta, strax före kil gavs den ut av Moheda Sockens Hembygdsförening. Boken vill försöka beskriva utvecklingen från tiden då barnen lärde sig skriva på griffeltavlor, till dagens skolor där läsplattor och datorer blivit viktiga hjälpmedel. Boken innhåller förutom historia om skolornas förändring också var och en av de elva skolor som funnits i Moheda socken ett kapitel. Boken innehåller också en presentation av fyra av de mera kända eleverna som gått i skola i Moheda.
Vägen till allmän och obligatorisk skolgång har varit krokig och en utveckling som inte skett utan motstånd. Vilken nytta hade bondens och fattigfolkets barn av skolkunskaper? Läsning med katekes och psalmer som grund, möjligen med vissa skrivkunskaper, ansågs av många som tillräckligt.
Boken vill försöka beskriva utvecklingen från tiden då barnen lärde sig skriva på griffeltavlor, till dagens skolor där läsplattor och datorer blivit viktiga hjälpmedel. Första delen av boken handlar om hur undervisningen och skolorna historiskt har förändrats. Faktauppgifterna har huvudsakligen hämtats från Moheda socken i Kronobergs län, men de speglar förmodligen utvecklingen både nationellt och särskilt i många andra landsbygdsområden.
I bokens följande del finns ett avsnitt om var och en av de elva skolor som funnits i Moheda socken. Där beskrivs lite om skolans historia, lärare som tjänstgjort där samt några foton/klassfoton. Flertalet skolavsnitt följs av elevers minnen från den berörda skolan och kompletterade med berättarens klassfoto. Boken innehåller också en presentation av fyra av de mera kända eleverna som gått i skola i Moheda. En av dem var Carl-Olof Ternryd som varit Generaldirektör för Vägverket och Försvarets Materielverk, han gick i den lilla byskolan i Brantåsa mellan 1935-1941. Margareta Strömstedt, född Henriksson, författare och journalist, mamma till Niklas Strömstedt, hon bodde i Torpsbruk och gick i den lilla skolan i Östanåkra mellan 1942-43, därefter realskolan i Alvesta. Mats Wilander tennisspelare, född i Torpsbruk 1964, han gick de första klasserna i skolan i Östanåkra strax utanför Torpsbruk och mellanstadiet på Mohedaskolan. Peter Jihde, sportreporter och programledare, född 1971 i Malmö, men familjen flyttade till Moheda, han gick i Mohedaskolan mellan 1978-1984. Den mångåriga småskollärarinnan Annie Ernstedt och utvecklingen av skolämnet räkning, matematik, har också fått var sitt avsnitt.
– Det är egentligen tre anledningar till att jag skrev boken Från griffeltavla till läsplatta. Jag har själv gått sex år i den lilla byskolan i Brantåsa. Det är en av de elva skolor som funnits i Moheda socken och som också finns beskrivna i boken. Den andra anledningen är att jag och Anders Johansson för några år sedan boken ”Svänan- de fattigas kungarike”, där vi skrev om den fattigbebyggelse som har funnits norr om Moheda. Då tittade vi också lite på den bristfälliga skolgången för torparnas och backstugusittarnas barn. Jag ville ta reda på lite mera om hur skolgången hade fungerat. En tredje anledning är att det i skolmuseet i Moheda finns väldigt många bevarade protokoll, skrivelser, examenskataloger och skolfoton med mera, som haft stor betydelse när jag skulle ta fram underlaget till boken. I boken finns också många foton på föremål som finns på museet, berättar Lennart Elofsson.
Genom Hembygdsföreningen har Lennart Elofsson också under fyra terminer anordnat en studiecirkel med ett tiotal deltagare, där har de studerat skolhistoria med fokus på Moheda socken. Deltagarna har också bidragit med berättelser och foton från sin tid i några av socknens skolor. I boken finns det sammanlagt tjugo skolberättelser från lite olika tidperioder, som också är kompletterade med klassfoton.
– Jag har fått många positiva reaktioner på boken, man märker att skolan är något som på olika sätt berör alla. De många bilderna i boken är uppskattade, både foton på utrustning som genom åren har använts vid undervisningen och ett stort antal klassfoton. Jag tycker att det känns viktigt att skolornas intressanta och inte alltid så välkända, historia skrivs ner och finns tillgänglig även i en framtid. När jag berättar för mina barnbarn hur det var under min skoltid får jag ofta kommentaren: ”men morfar det där måste varit på stenåldern”. Skolarna har förändrats snabbt. Jag hoppas också att boken ska väcka ett ökat intresse för det fina Skolmuseum som drivs av Moheda Sockens Hembygdsförening, avslutar Lennart Elofsson.
Josefin Petersson