ALVESTA 2023-7-9 KL. 10:00

Fotografen Alexander Mahmoud prisas

Av Josefin Petersson

Fotografen Alexander Mahmoud prisas
Fotografen Alexander Mahmoud. Foto: Sally Hallberg

GRIMSLÖV. Nu står det klart att Alexander Mahmoud från Grimslöv tillsammans med Julia Lindemalm och Sven Westerlund tar hem Arbetets museums Dokumentärfotopris.

För tjugoandra året i rad delar Arbetets museum ut Dokumentärfotopriset för bildverksamhet med dokumentär inriktning, ett stipendium som har instiftats för att uppmärksamma dokumentärfotografi och stimulera samtidsdokumentation. Stipendiet delas ut till fotografer som visat ett socialt engagemang och genom sitt arbete tänjt gränser, såväl tekniskt som formmässigt och ämnesmässigt. Ytterligare kriterier är att pristagarna utmärkt sig genom långsiktigt konsekvent arbete, att de bidragit med inspiration till andra fotografer samt agerat opinionsbildande och aktivt fört ut sitt arbete, exempelvis genom publicering, utställningar, undervisning och liknande.

– Årets Dokumentärfotopris är en hyllning till tre skickliga fotografer och deras skildringar av vardagens Sverige: Mahmouds personliga livsresa i bild och ord, Lindemalms undersökande av relationen människa–djur och Westerlunds dokumentation av en av samtidens mörkaste sidor. De närmar sig sina teman på olika sätt, men alla tre arbetar med samtidsaktuella ämnen som berör oss alla, säger Johanna Haverlind, utställningschef på Arbetets museum.

Bakom stipendiet står Arbetets museum i samarbete med museets huvudmän. Pristagarna utses av en jury bestående av representanter från Arbetets museum, LO, TCO, ABF, Sensus och inbjuden extern expert. Vinnarna tar emot priset och berättar om sitt arbete den 20 oktober på Arbetets museum under festivalen SPEGLA.

Juryns motivering löd enligt följande, ”Alexander Mahmoud får 25 000 kr för sitt arbete med att fördjupa vardagliga berättelser om Sverige och för att han med värme och mod delar med sig av sin egen livsresa. Alexander har ett särskilt öga för färg, rörelser och situationer och en förmåga att fånga ögonblick som andra skulle missa. Vissa av hans bilder tangerar det komiska medan andra omedelbart griper tag i en. Han tänjer gränser i arbetet, både i sina egna projekt och som bildjournalist.”

– Jag är oerhört tacksam, ärad och glad. Jag har bara fortsatt att älska mitt jobb, ett pris som detta gör mig bara motiverad att jobba hårdare. Jag hoppas i synnerhet att den dokumentärfotografiska journalistiken fortsätter att avslöja, berätta, uppröra och roa, säger Alexander Mahmoud.

Josefin Petersson


Nazanin och Motahere gungar utanför flyktinglägret Moria i Grekland. Foto: Alexander Mahmoud