ALVESTA 2024-10-7 KL. 09:00

Efter 19 år säljer Jonas företaget:”Jag gör det för företagets, personalens och kundernas bästa”

Av Josefin Petersson

Efter 19 år säljer Jonas företaget:”Jag gör det för företagets, personalens och kundernas bästa”
Nu är det dags för en ny era på Alvesta Regummering, Jonas Engkvist har lämnat över stafettpinnen och sålt företaget till Benny Östlund som sedan någon månad tillbaka är ägare. Foto: Josefin Petersson

ALVESTA. Alvesta Regummering har funnits i Alvesta sedan 1952, Jonas Engkvist har jobbat där i 32 år nu, 19 av dem har han varit ägare. Benny Östlund började av en tillfällighet för 18 år sedan, sedan några år tillbaka har han varit platsansvarig, nu har han köpt företaget och kommer att driva det vidare som ägare.

Alvesta Regummering startade 1952, då som en däckverkstad för lastbilar och regummering. Regummering innebär att man tar ett gammalt däck och sätter på nytt gummi. Det är också det som gett företaget dess namn. Fram till 1990 var det 60 procent regummering och 40 procent däckservice. Sedan efter 1990 har man i stället fokuserat på däckservice.

Jonas Engkvist kom in som anställd 1992 och anställdes av Göte Svedin som drev det tillsammans med Nisse Kronstedt. 2005 tog Jonas över verksamheten.

– Göte ville sälja och jag kände att jag ville satsa och köpa det. Jag tog över det för att jag tyckte det var jätteroligt, det var så nära det perfekta jobbet man kan komma. På något sätt känner man sig som en kugge, jag är en kugge i Alvesta Regummering och företaget är sedan i sin tur en kugge i nästan alla företag i Alvesta med fem mils radie, utan oss skulle de gå sämre och utan dem skulle vi gå sämre. Det är jätteroligt att vara en del i maskineriet och det känner även den anställda hos oss, berättar Jonas Engkvist.

2005 när Jonas Engkvist köpte det var de tre anställda, idag är de åtta. Dessutom har de byggt ut i omgångar och dubblerat ytan som idag är cirka 1800 kvadratmeter. De har även moderniserat maskinparken.

Året efter Jonas köpte verksamheten av Göte kom Benny Östlund in av en tillfällighet och har blivit kvar 18 år senare.

– Jag är utbildad lastbilschaufför, men har aldrig jobbat som det, med ett stort motorintresse och uppväxt med Jonas som närmsta granne så blev det att på mitt första sommarlov efter studenten så kom Jonas och frågade om jag skulle kunna hjälpa till under vinterdäckssäsongen, det skulle bara bli ett par månader, jag fick sedan frågan om jag ville fortsätta och den vinterdäckssäsongen har nu blivit till 18 år. Jag har aldrig känt sedan dess att jag skulle vilja byta jobb heller. Det här jobbet är varierat och man är med kunderna från början till slut, samtidigt som det också är många återkommande kunder som man skapar relationer med. Dessutom så har jag jobbat så många år nu, så jag har fått följa barnen från det att de är här och äter godis ur godisskålen, till att de övningskör och sedan kommer hit med barnvagn själva. Det är en speciell känsla att få följa människor genom hela livet, berättar Benny Östlund.

Under högsäsong vid byte antingen till vinterdäck eller sommardäck, så byter de däck på ungefär 90 bilar per dag, i snitt övriga året så har de cirka 20 kunder per dag, då kan det vara allt från punktering till hjulinställningar.

– Något som vi jobbar väldigt mycket med är ergonomi, det ska vara hållbart att arbeta här, man ska jobba här från att man är 20 år till pensionen. Vi har också förändrat hur vi arbetar med kunders hjul, inför vinter- och vårsäsongen tar vi reda på i förväg vad kunden behöver och det blir på så sätt bara ett depåstopp här som går smidigt, detta har gjort att vi ökat genomströmningshastigheten och kan hjälpa fler kunder. Är allt i sin ordning när kunden kommer hit så tar ett däckbyte på en personbil inte mer än fem minuter. Dessutom jobbar vi med renlighet, de anställda ska ha rena händer och rena kläder och verkstaden ska vara ren, samtidigt som också hälsan blir bättre när det inte flyger damm överallt, berättar Jonas Engkvist.

För 20 år sedan kunde de ta hem fem däckdimensioner, det täckte 90 procent av alla bilar, idag handlar det om 120 olika däckdimensioner. Många däck är anpassade för ett visst märke, dessutom sitter det många gånger elektronik i däcken som är anpassad för en viss modell. Detta ställer krav på att de går på regelbundna utbildningar för att hålla sig uppdaterade. Sammanlagt har de på Alvesta Regummering närmare 100 års erfarenhet av däck.

Alltmer jobb utförs också utanför verkstaden, både utmed vägarna och på kundernas parkering eller gårdsplan. Detta ställer krav på hur man arbetar på ett säkert sätt så att det inte sker olyckor.

– Det kan vara så enkelt att man kör punktering på väg till tåget, kunden ringer oss när de sitter på tåget och berättar att jag har kört punktering, bilen står vid järnvägsstationen och har det här registreringsnumret, jag kommer inte hem förrän sent ikväll, har ni möjlighet att fixa det så jag kan köra hem med bilen när jag kommer tillbaka. Då åker vi dit och fixar det, den servicen har vi alla veckans dagar dygnet runt, detta gäller både personbilar och tunga fordon. För oss är det enkelt, men för kunden är det något jättestort, på ett sätt känner vi oss som vardagshjältar, berättar Benny Östlund.

Nu är det däremot dags för en ny era på Alvesta Regummering, Jonas Engkvist har lämnat över stafettpinnen och sålt företaget till Benny Östlund som sedan någon månad tillbaka är ägare.

– Det kan tyckas vara korkat att sälja när jag inte är äldre än vad jag är, men jag har jobbat här i 32 år, jag älskar det här företaget, men för företagets bästa så är detta den bästa lösningen. Företaget kommer att må bra av en ny ägare som är beredd att ge allt. Jag gör det för företagets, personalens och kundernas bästa. Att driva företag är roligt, så det är klart att jag kommer sakna vissa delar, men jag finns kvar i företaget, jag är absolut inte borta bara för att jag sålt företaget till Benny, berättar Jonas Engkvist.

– Jag ser det som en rolig utmaning, jag har sedan några år tillbaka varit platschef, så mycket av det dagliga har jag haft insikt i. Nu är det jag som ska ta de slutliga besluten. Utmaningarna framåt är att fortsätta så som det varit sedan Jonas tog över det, att jobba brett lokalt, att ha nöjda och friska medarbetare, nöjda kunder och samtidigt hålla oss uppdaterade, modernisera och följa utvecklingen i samhället och hos de lokala företagen. Vi har pratat om det här i ungefär 10 års tid, sedan ska det passa både Jonas och mig i tiden, så det har länge funnits i bakgrunden att det kan komma på tal och bli skarpt läge. Nu när det blev det, så kändes det självklart att få ta nästa steg efter att ha jobbat här så länge, det var absolut ingenting att tveka på. Jonas går också mot strömmen, andra säljer till stora koncerner, men precis som tidigare ägare så säljer Jonas till mig som en mindre aktör. Jag har lokal kännedom och framför allt så värnar jag om både anställda och kunder, avslutar Benny Östlund.

Josefin Petersson