Av Josefin Petersson
HUSEBY. Från den 8:e till 16:e november förvandlas Huseby bruk till ett glimrande julparadis. Med över 150 utställare och uppemot 40 000 besökare väntas årets julmässa återigen lysa upp novembermörkret.
När den första julmässan arrangerades på Huseby bruk 1991 var det få som anade att den skulle växa till en av Sveriges största och mest älskade julmarknader.
– Det började som ett experiment, en entreprenör från Västervik fick idén att kombinera kulturhistorisk miljö med småskaligt hantverk och mat. Redan första året blev det en succé, berättar Sofie Magnusson, vd på Huseby bruk.
Sedan dess har traditionen levt vidare. I år fylls de historiska byggnaderna åter av hantverkare, matproducenter och julglada besökare. Totalt blir det drygt 150 montrar som tar plats både inomhus och utomhus.
Julmässan lockar varje år omkring 30 000 betalande besökare och tillsammans med barn och ungdomar uppskattas antalet till nära 40 000 personer på nio dagar. Många kommer också långväga ifrån.
– Vi har alltid haft många danska besökare, men även tyskarna kommer numera i bussar via TT-Line. Förra året hade vi nästan 20 tyska bussar, berättar Sofie Magnusson.
Det är framför är stämningen och allt runt om kring som de utvecklat genom åren.
– Vi kallar det för julmagi, vi vill att besökarna ska få den där julkänslan när de går in på området, att man verkligen kliver in i en ljuvlig värld. Detta gör vi med lampor, marschaller, dekorationer och framför allt granar. I grunden är det nog 250 granar. Sedan tillkommer våra stora granar, så som de två sju metersgranar vi har framför slottet, precis som fröken brukade. Dessutom har flera utställare egna granar, så totalt handlar det om någonstans runt 300 granar. Efter mässan säljer vi granarna vidare, så de får nytt liv på andra håll, berättar Sofie Magnusson.
Området är stort, ungefär två till tre hektar så förberedelserna pågår i stort sett året runt, men det är i oktober som arbetet med att ställa i ordning verkligen tar fart. För att fler ska kunna ta sig till Huseby har arrangörerna också utvecklat samarbetet med Länstrafiken Kronoberg och det går kontinuerligt bussar mellan Växjö och Huseby under lördagarna och söndagarna. En ny tradition som vuxit fram de senaste åren är familjesöndagen.
– Vi skapade familjesöndagen för att samla aktiviteter som gör att hela familjen kan njuta av julstämningen tillsammans. Då finns till exempel möjlighet att åka häst och vagn och julpyssla, berättar Sofie Magnusson.
Julmässan betyder mycket, inte bara för Huseby bruk utan för hela trakten.
– Den betyder jättemycket, Julmässan är nästan ett starkare varumärke än Huseby, den drar hit enormt mycket folk varje år. November är annars en ganska lugn månad när det inte händer så mycket. Vi vill ge folk en försmak av julen, något att längta till innan december tar vid. Julmässan gynnar mer än bara Huseby bruk, både butiker, hotell, restauranger och andra verksamheter får ett rejält uppsving när tusentals besökare kommer hit, säger Sofie Magnusson.
Efter pandemin är Huseby tillbaka på full styrka igen.
– Vi är lyckligt lottade att många vill komma till Huseby. Nu är vi tillbaka på den nivån vi var innan pandemin när vi har kö för att få en plats i en monter, det tycker vi självklart är jätteroligt. Det är viktigt för oss att utställarna är nöjda, för då kommer de också tillbaka, det gäller självklart också våra besökare, är de nöjda så återvänder de, avslutar Sofie Magnusson.
Josefin Petersson

