Av Josefin Petersson
MOHEDA. Efter 13 år som butiksägare står Linda Roos inför en ny epok. Med ny lokal, växande kundkrets och ett tydligt fokus på kvalitet och personlig service vill hon fortsätta utveckla Eddes Mode, utan att tumma på butikens själ.
När Linda Roos tog över Eddes Mode för 13 år sedan hade butiken redan en lång historia bakom sig, numera är det faktiskt hela 125 år. Hon blev den fjärde ägaren sedan starten år 1900 och visste tidigt att det gällde att vårda arvet. Samtidigt såg hon en potential i att utveckla sortimentet och skapa något nytt.
– Jag var väldigt mån om att kunderna som redan fanns skulle känna sig hemma, men jag ville också sätta min egen prägel, bland annat genom att ta in de märken jag tror på, jag har också utökat med både leksaker och barnkläder, berättar Linda Roos, ägare till Eddes Mode.
Modeintresset har alltid funnits där. Som utbildad sömmerska med en pappa som delade hennes passion för kläder fick Linda Roos känslan för kvalitet och stil med sig tidigt i livet. Det syns än idag i butiken, där hon inte bara säljer kläder utan också erbjuder hjälp med sömnadsjobb, som att lägga upp byxor.
– Slit-och-släng är på väg ut, allt fler vill handla medvetet och ha kläder som håller. Det är roligt att se och det känns som helt rätt väg framåt. Samma känner jag med leksakerna jag tagit in, där jag valt tåliga leksaker i trä, berättar Linda Roos.
Idag beskriver hon Eddes Mode som en butik med klassiskt modernt dammode, med kläder som speglar både trender och tidlös stil. Två gånger om året åker Linda på mässor i Köpenhamn för att hålla sig uppdaterad.
– Höstens palett går i vinrött, plommon och beige och dessutom är det trendigt med jeanstyg i alla former av plagg. Just jeans däremot finns det både riktigt vida, bootcut och smala så där får man känna själv vad man trivs med, berättar Linda Roos.
I början av juli flyttade Eddes Mode från Västra Järnvägsgatan till Växjövägen i Moheda. Flytten till den nya lokalen ser Linda som en nystart.
– Lokalen är mer lättillgänglig, bättre planerad och ger helt nya möjligheter att möta kunderna. Torsdag till lördag den 18:e till 20:e september firas flytten med en invigningshelg fylld av erbjudanden, festligheter och röda mattan-känsla, berättar Linda Roos.
Eddes Mode är däremot mer än bara en klädbutik. Genom sociala medier, kundkvällar och samarbeten med andra företag i trakten har Linda byggt upp en bred och lojal kundkrets.
– Många uppskattar att man får hjälp här. Att man kan komma in och säga att man behöver en klänning till ett speciellt tillfälle och få personlig service. Jag brukar också anordna några kundkvällar, då kan man ta med sig tjejgänget eller kollegorna och så får man hela butiken för sig själv efter stängning, då brukar jag också dela med mig av lite trendspaning. Jag brukar också anordna några modevisningar, i höst blir det till exempel en tillsammans med Vapenmagasinet. Jag tycker det är viktigt att man som egenföretagare samarbetar med andra egenföretagare och drar nytta av varandra, berättar Linda Roos.
Om Linda Roos däremot blickar in i framtiden, så är målet tydligt.
– Självklart är flytten av butiken ett stort steg, men jag drömmer också om att kunna anställa någon på timbasis. Som egenföretagare jobbar jag sex dagar i veckan, det vore skönt att ha det lite ledigt någon lördag i månaden, samtidigt som butiken självklart är det roligaste jag vet, avslutar Linda Roos.
Josefin Petersson