Av Josefin Petersson
ALVESTA. Nu får Alvesta en tredje optikerbutik, den 8:e september öppnar Dahlén Optik i Synsams tidigare lokaler mitt i centrum och satsar på det personliga mötet, hög kvalitet och hållbarhet. Bakom satsningen står två lokala företagare, Magnus Lennartsson ägare av Eurovisie och Kristian Dahlin ägare av Ikonett, de tillsammans med butikschefen Tim Kamfjord och optikern Katarina Ek öppnar Dahlén Optik i Alvesta.
Den 8:e september får Alvesta en tredje optikerbutik, Dahlén Optik, bakom satsningen står Alvesta företagarna Magnus Lennartsson, ägare av Eurovisie och Kristian Dahlin ägare av Ikonett.
Magnus Lennartsson, är uppvuxen i Alvesta, han har en lång karriär i den franska optikindustrin. 2014 köpte han det internationella bolaget Eurovisie i Holland och fyra år senare flyttade han verksamheten till Alvesta. I dag har företaget över 100 000 bågar på lager som säljs till självständiga optiker över hela världen.
– Vi såg tidigt att de fristående optikerna behövde bättre tillgång till kvalitetsbågar för att kunna konkurrera med kedjorna. Med Eurovisie ville vi bygga ett företag som stöttar just dessa optiker, säger Magnus Lennartsson.
Att nu vara med och starta en butik på hemorten Alvesta känns som en naturlig fortsättning.
– Alvesta är min hemstad. Efter 20 år i Frankrike flyttade jag tillbaka hit och att kunna öppna en butik här känns både naturligt och roligt. Samtidigt ser vi att det finns ett behov av en lokal optiker som verkligen bryr sig om och stöttar det lokala livet. De stora aktörerna satsar mer på försäljning än på riktig optikerkompetens. Med Dahlén Optik vill vi gå åt andra hållet, med fokus på kvalitet, hantverk och personlig service, säger Magnus Lennartsson.
Butiken, som mäter drygt 100 kvadratmeter, rymmer både undersökningsrum och ett brett urval av bågar, allt från Eurovisies egna varumärken till andra unika kollektioner som heller inte finns hos kedjorna. Namnet Dahlén Optik är en sammanslagning av delägarnas efternamn, ”Dah” från Dahlín och ”Len” från Lennartsson.
I butiken i Alvesta kommer kunderna att möta butikschefen Tim Kamfjord som också är optikerassistent, samt optikern Katarina Ek.
– Att öppna här, på hemmaplan, känns otroligt roligt. Jag känner många i Alvesta och nu får jag chansen att bygga en butik som blir både personlig och långsiktig, säger Tim Kamfjord, butikschef och optikerassistent.
Med i satsningen finns optikern Katarina Ek, som tog optikerexamen i Kalmar 2008 och som under många år arbetat inom branschens största kedjor. För henne innebär Dahlén Optik en möjlighet att arbeta på sina egna villkor.
– Det här är en otrolig nytändning för mig, både personligt och professionellt. Jag ser verkligen fram emot att få jobba tillsammans med Tim igen, vi vet att vi fungerar bra ihop som team, berättar Katarina Ek.
Katarina Ek beskriver skillnaden mot de stora aktörerna.
– Det är vanligt idag att optikerassistenter utför synundersökningar men på Dahlén Optik så är det bara legitimerade optiker som gått optikerutbildning som utför synundersökningar. Det är också vanligt att man pushar för att glasögon ofta ska bytas ut, men på Dahlén Optik kommer vi att jobba med kvalitetsprodukter och aktivt motarbeta kulturen med slit- och släng, berättar Katarina Ek.
– Det här är en förtroendebransch. Vi vill att kunderna ska känna att de alltid kan vända sig till oss och att de gärna kommer tillbaka år efter år, tillägger Tim Kamfjord.
Även om möjligheten finns att växa framöver ligger all kraft just nu på Alvesta.
– Ja, tanken finns, men fokus nu ligger helt på Alvesta. Det viktigaste är alltid att ha rätt personer på plats, en duktig optiker och en duktig butikschef, annars går det inte. Jag och Kristian bidrar med bakgrundsarbete, risk och företagserfarenhet, men det är teamet i butiken som är nyckeln. Lyckas vi här, då kan Dahlén Optik växa vidare, avslutar Magnus Lennartsson.
Josefin Petersson