Av Hans Nilsson
VÄXJÖ. En man i Växjö har anmält Norwegian Air Shuttle till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för en flygning till Mallorca som blev försenad med nära fyra timmar från Landvetter.
Flygbolaget har, enligt mannen i Växjö, uppgett att förseningen berodde på en ”skada på flygplansdörren”.
Man hänvisar till det som en ”extraordinär omständighet”, skriver han i anmälan till ARN.
Men enligt EU-praxis räknas inte tekniska problem eller skador som uppstår under normal drift eller underhåll automatiskt som
extraordinära omständigheter, menar mannen.
Han påpekar att andra passagerare på samma flyg fick kompensation med mat och dryck under förseningen.
Det indikerar att förseningen var betydande och förutsägbar nog för att Norwegian skulle erbjuda omsorg, menar han.
Men han nekades ändå ekonomisk ersättning på 400 euro som han sökte, konstaterar han. Vilket är en summa på 4 341,92 kronor i svenska kronor.
Han ber ARN att granska hans ärende och bedöma det som ersättningsberättigat enligt EU-förordning eftersom förseningen nästan nådde 4 timmar och innebar en betydande olägenhet för honom.
Allmänna reklamationsnämnden kommer nu att pröva den här tvisten utifrån de uppgifter som framgår av anmälan.
Avgångsflygplatsen var Landvetter airport och ankomstflygplatsen var Palma de Mallorca flygplats.
Planerad avgång enligt tidtabell skulle ha skett den 20 april 2025 klockan 20.20. Men den verkliga avgången blev den 21 april klockan 00.15. Planerad ankomst på Mallorca enligt tidtabell skulle ha varit klockan 23.25 den 20 april, men den verkliga ankomsten blev istället klockan 03.20 den 21 april, påpekar mannen.
hans nilsson