VÄXJÖ 2024-5-28 KL. 18:15

Pernilla Sjöholm går in i Växjö-bolag som vill minimera risken för bedrägerier

Av Hans Nilsson

VÄXJÖ. Växjöbolaget IDfier har fått ett nytt tillskott - det är Pernilla Sjöholm, känd från Netflix dokumentär “Tindersvindlaren” och föreläsare om bedrägerier och brottsoffer - som blir delägare i bolaget.
Hon blev själv offer för bedrägerier på dejtingappen Tinder och vill nu precis som Växjöbolaget göra internet säkrare och minimera risken för bedrägerier

Pernilla Sjöholm går in i Växjö-bolag som vill minimera risken för bedrägerier
Pernilla Sjöholm började föreläsa om bedrägerier efter att ha blivit lurad på dejtingappen Tinder. Nu går hon in som delägare i Växjöbolaget IDfier som vill göra internet säkrare och minimera risken för bedrägerier. Foto: Pressbild


Bedrägerier har blivit ett allt större problem. Trots att det blir allt mer känt med bedrägerier och hur de kan se ut, fortsätter de att öka.
Under 2023 rapporterades 650 bedrägerier varje dag i Sverige. Det är en ökning med 36 procent jämfört med 2022. De internationella bedragarna tar numera hjälp av AI och så kallade “deepfakes” och begränsas därför inte av språket eller utseendet.
Vem som helst kan idag skicka ut ett sms med förfalskad information, eller exempelvis framstå som en kändis i en reklamfilm.
Växjöbolaget IDfier vill ge privatpersoner möjligheten att möta det här hotet genom att säkerställa identiteten på den man har kontakt med.

IDfier grundades 2023 och har sin bas i Växjö. Det startades av Suejb Memeti, doktor i datavetenskap och Lulzim Fazlija, fullstackutvecklare med en examen i datavetenskap.
- Man kommer aldrig kunna ta bort risken för bedrägerier helt, men däremot kan man se till att man vet vem som utsatt en för brottet. Lulzim och jag såg ett hål på marknaden och satsade på att skapa en tjänst som kan bidra med trygghet, säger Suejb Memeti, medgrundare av IDfier, i en presskommentar.

IDfier är en app som används från privatperson till privatperson. Man identifierar sig genom bankID, men den andra parten tar inte del av någon känslig information utan får bara veta om den identitet som personen uppgett stämmer.
Man kan även koppla sina sociala medier till IDfier när man skapar sin profil i appen. På det viset får personer man får kontakt med veta vilka profiler som verkligen är ens egna och att det inte är fejkprofiler skapade i ens namn.

Nu har Växjöbolaget fått en ny delägare. Det är Pernilla Sjöholm, som Netflix-dokumentären “Tindersvindlaren” handlar om och som föreläst om bedrägerier och brottsoffer.
I ”Tindersvindlaren” berättas historien om hur en man lurade kvinnor som han träffade på dejtingappen Tinder på miljontals dollar. Pernilla Sjöholm var en av de kvinnor som föll offer för bedrägerierna.

Hon berättar att när hon har varit ute och föreläst om bedrägerier och sina egna upplevelser, så möts hon alltid av en frustration.
- Dels för att det är så svårt att kontrollera olika personers identitet när det kommer till exempelvis jobb, möten, dejting eller andrahands-shopping, men också dels för att bolagen själva inte vill göra något åt detta.
- De väljer bort att använda sig av den teknik som redan finns där ute för att göra identitetskontroller. Därför kändes det verkligen som hand i handske när Suejb och Lulzim tog kontakt med mig och presenterade sin idé, säger Pernilla Sjöholm.
IDfier finns bara i Sverige än så länge, men Växjöbolaget arbetar på en lansering först i de andra nordiska länderna och sedan i Europa och resten av världen.

De ser även över möjligheten för tonåringar att få använda tjänsten gratis, för att göra deras internetanvändning mer säker och minska risken för utpressning.



hans nilsson


Pernilla Sjöholm började föreläsa om bedrägerier efter att ha blivit lurad på dejtingappen Tinder. Nu går hon in som delägare i Växjöbolaget IDfier som vill göra internet säkrare och minimera risken för bedrägerier. Foto: Pressbild