VÄXJÖ 2023-3-27 KL. 09:06

Öster säljer säsongskort som aldrig förr: ”Nu pratar man fotboll igen i Växjö”

Av Hans Nilsson

VÄXJÖ. Den 10 april har Östers IF hemmapremiär i Superettan i fotboll på Visma Arena - och redan har man sålt 700 säsongskort. Det är fler än under hela förra året totalt.
- Vi har aldrig sålt så här många säsongskort i Superettan tidigare. Nu pratar man fotboll igen i Växjö, säger Natalie Hall Serrate försäljnings- och marknadsansvarig i Östers IF.

Öster säljer säsongskort som aldrig förr: ”Nu pratar man fotboll igen i Växjö”
- Fotbollen är en så stor sport, det är viktigt för Växjö som stad att Öster ligger i Allsvenskan. Växjö bli en mer attraktiv stad, anser Natalie Hall Serrate försäljnings- och marknadsansvarig i Östers IF. Foto: Hans Nilsson


Det är mycket på gång i Östers IF nu. Många fans har höga förväntningar på laget i år. Så sent som den 10 och 13 november förra året kvalspelade Öster till Allsvenskan, men föll i båda matcherna mot Varberg med 2-1.

Att Öster var ganska nära att ta steget upp i Allsvenskan har tänt hoppet hos alla hårt prövade Österfans. 2020 kom man fyra i Superettan, 2021 femma och 2022 trea och fick kvala.Är det 2023 som Öster tar steget direkt upp i Allsvenskan?
Kanske är detta en av anledningarna till att det är ett så stort sug efter säsongskort hemma på Visma Arena i Växjö i år. Det tror Natalie Hall Serrate, försäljnings- och marknadsansvarig i Östers IF.
- Vi hade minst 7000-8 000 i publiken i kvalet mot Varberg i november. Det blev ett wake up call för många att Öster höll på att gå upp i Allsvenskan. Det är viktigt att vi går upp i Allsvenskan i år, men jag hoppas att vi slipper kvala för det är så nervöst, säger hon.
- Fotbollen är en så stor sport, så det är viktigt för Växjö som stad att Öster ligger i Allsvenskan. Växjö blir en mer attraktiv stad med lag i högsta serien, inte bara i hockey och innebandy utan även i fotboll.
Natalie Hall Serrate berättar att Öster redan har satt nytt rekord i antal sålda säsongskort på Visma Arena, trots att seriespelet inte har börjat än. Premiären i Superettan sker borta mot Helsingborgs IF den 4 april och hemmapremiären i Växjö är den 10 april mot Trelleborgs FF.
Att Öster är hetare än på många år märks också på sponsorsidan.
- Intresset för Öster är jättestort nu inte bara i Växjö utan i hela länet. Öster är hela Kronobergs lag. Förra året hade vi 80 företag som var medlemmar och samarbetspartners i vårt företagsnätverk Österfamiljen, men nu har vi över 100 medlemmar och många gillar att Öster är engagerade i samhället, berättar Natalie Hall Serrate.
Hon lyfter fram satsningen på Öster i samhället med nattfotboll, kvartersfotboll och parafotboll som ett bra sätt att nå ut till människor och göra en insats.
- Vi når ju tusentals barn och ungdomar med Öster i samhället och främjar samtidigt folkhälsan. Det här samhällsengagemanget för barn och unga betyder väldigt mycket för mig, förklarar Natalie Hall Serrate.

Öster satsar på att nå den yngre publiken. Man erbjuder säsongskortet på alla Östers matcher på Visma Arena i Superettan i år för 13-18-åringar för nedsatt pris till 500 kronor på södra ståplatsläktaren och till 1 000 kronor för sittplats.
I år presenterar Öster dessutom en nyhet för Visma Arena: En familjeläktare med tre sektioner på N1, N2 och N3 med över 400 platser på södra kortsidan reserverad för barn i åldern 6 till 13 år och deras föräldrar.
Det är fri entré för barnen i den åldern.
- Men för att gå in gratis behöver de ett skolkort. Våra spelare åker ut till skolorna i Växjö och besöker 7 700 barn och delar ut det här skolkortet. På premiären hemma får barnen dessutom ta med föräldrarna in gratis.

Natalie Hall Serrate stortrivs med sitt jobb. Hon har en bakgrund i säljvärlden och började sin tjänst på Visma Arena som försäljnings- och marknadsansvarig i Östers IF i oktober 2022.

Klubbdirektören Jens Magnusson var då lyrisk och förklarade att hon har den profil och det driv som föreningen har letat efter. Han beskrev henne som en glad, energisk och positiv person som ihop med övriga i föreningen kommer att lyfta Östers försäljnings- och marknadsarbete till nästa nivå.
- Det här är det bästa jobb jag har haft, utbrister Natalie Hall Serrate.

hans nilsson


Stig Svensson-statyn vid Visma Arena minner om fornstora dar när Öster tog fyra SM-guld. - Det är viktigt att vi går upp i Allsvenskan i år, säger Natalie Hall Serrate försäljnings- och marknadsansvarig i Östers IF. Foto: Hans Nilsson



- Kvalet mot Varberg blev ett wake up call för många. Öster höll ju på att gå upp i Allsvenskan, säger Natalie Hall Serrate. Foto: Hans Nilsson