VÄXJÖ 2024-1-12 KL. 19:22

Nu börjar bygget av den nya trafikplatsen vid Fagrabäck: ”Skönt att det kommer igång”

Av Hans Nilsson

VÄXJÖ. Måndagen den 15 januari 2024 börjar Trafikverket bygga den nya trafikplatsen vid Fagrabäck och att bygga om Österleden. Ett bygge som började planeras redan 2014 och som kommer kostar drygt 400 miljoner kronor.
- Det är väldigt skönt att det här äntligen kommer igång, säger Magne Holm, projektledare på Trafikverket med kontor i Växjö.

Nu börjar bygget av den nya trafikplatsen vid Fagrabäck: ”Skönt att det kommer igång”
Måndagen den 15 januari påbörjar entreprenören Mark & Energibyggarna i Göteborg AB vägombyggnaden vid trafikplatsen vid Fagrabäck och börjar bygga om Österleden. Allt ska enligt planen vara färdigställt i september 2026. Foto: Skärmbild/Trafikverket


Det är entreprenören Mark & Energibyggarna i Göteborg AB som påbörjar vägombyggnaden den 15 januari. Allt ska enligt planen vara färdigställt i september 2026.

Hela byggprojektet kostar 400 miljoner kronor. Växjö kommun finansierar ombyggnaden med en fast kostnad av 78 miljoner kronor i 2016 års prisnivå enligt avtal mellan Trafikverket och Växjö kommun. Resten står Trafikverket för.
Växjö kommun är klara med sitt åtagande att avverka skogen och har lämnat över området till Trafikverket för genomförande av entreprenadarbetena. Trafikverket är byggherre och ansvarar för genomförande av ombyggnaden med både kommunala och statliga vägar.
I flera år har det ofta bildats långa bilköer vid trafikplatsen vid Fagrabäck. Växjö har vuxit och fortsätter att växa som stad. Trafikverket bygger den nya trafikplatsen vid Fagrabäck och bygger om Österleden för att hantera den ökade mängden trafik. Det handlar om att och få en bättre trafiksäkerhet och framkomlighet för trafikanter som reser till, från och genom Växjö.
Den genomgående trafiken ska separeras från den lokala trafiken, och nya gång- och cykelvägar och tre nya cirkulationsplatser ska byggas.
Det ska bli planskild gång- och cykelväg till Fyllerydskogen och anslutningsvägar in i reservatet.
Man planerar att mittseparera Österleden och bygga en trafikplats där trafiken från väg 25 och 27 skiljs från lokaltrafiken. På det sättet ska köerna bli färre och det innebär kortare restider oavsett om man åker kollektivt eller kör bil.

Trafikverket anser att man även tar hänsyn till Fyllerydskogen och att det ska vara smidigt att ta sig dit, till exempel till fots eller med cykel. Anslutningarna till Fyllerydskogen ska dessutom bli fler än tidigare.
Men det har tagit tio år att komma fram till denna punkt. För det var 2014 som planen presenterades första gången. Sedan dess har det varit en process med överklaganden i flera år.
Dessutom har det skett protester mot bygget på plats vid Fagrabäck när avverkningen av Fyllerydsskogen väl kunde inledas förra året. Aktivister har fysiskt försökt stoppa arbetare att avverka skogen.
- Det tillhör inte vanligheten att det är demonstranter på plats som fysiskt yttrar sina åsikter om vägarbeten på det viset. Men Växjö kommun har hanterat det på ett bra sätt. Man har respekterat yttrandefriheten samtidigt som man har skött avverkningen, och ingen person har kommit till fysisk skada, säger Magne Holm på Trafikverket.

En stor del av arbetet kommer att göras i det område som avverkades hösten 2023. Det arbetet kommer inte påverka trafiken eller framkomligheten i området.
Men man kommer även att utföra arbete nära trafikerade vägar. Därför uppmanar Trafikverket till försiktighet i trafiken och att trafikanter följer de anvisningsskyltar som sätts upp.
- Vi kommer inte stänga av trafiken, men visst kommer det märkas och påverka trafiken att det är ett vägarbete, konstaterar Magne Holm.
Gång-, cykel- och kollektivtrafik är prioriterad. Till en början anläggs en ny gång- och cykelbro över Österleden strax norr om
Fagrabäckskolan för att ha en trygg och bra tillgänglighet till Fyllerydsskogen under byggtiden. Efter att bron har öppnats för gångtrafikanter och cyklister stängs den befintliga gång- och cykelvägen mellan Fagrabäckskolan och Fyllerydsskogen.

hans nilsson


Magne Holm, projektledare på Trafikverket med kontor i Växjö. Foto: Trafikverket


Ombyggnationen innebär:
Restiden mellan Högstorp och centrum minskar.
Risken för köbildning minskar eftersom trafiken blir jämnare.
Lokal kollektivtrafik kommer fram snabbare.
Säkerheten ökar för fotgängare med hjälp av planskilda övergångar.
Området får en sammanhängande gång- och cykelväg.
Möjligheterna att nå Fyllerydskogen blir fler, både till fots, med cykel och med bil.

Viltstängsel sätts upp
Bullerplank kommer sättas upp längs vägen.
Fyllerydskogens naturreservat utökas.
Detta som kompensation för att Trafikverket behöver två procent av Fyllerydskogen för att bygga trafikplatsen.