VÄXJÖ 2024-1-15 KL. 11:00

Musikhjälpen lyfte julhandeln på Grand Samarkand

Av Hans Nilsson

VÄXJÖ. Julhandeln på Grand Samarkand i Växjö ökade med över 4 procent jämfört med 2022. Bland annat tack vare Musikhjälpen.
- Många som hade åkt utifrån för att se Musikhjälpen stannade till och handlade hos oss, säger Mats Jäderberg, centrumchef på Grand Samarkand.

Musikhjälpen lyfte julhandeln på Grand Samarkand
När centrumchefen på Grand Samarkand, .Mats Jäderberg, tittar på resultatet för hela 2023 på Grand Samarkand kan han inte vara något annat än nöjd och stolt. - Vi är på nästan samma nivå som innan pandemin, säger han. Foto: Hans Nilsson


Musikhjälpen i Växjö verkar ha fungerat som en motor för väldigt mycket den 11 till 17 december förra året. Det blev rekord i antal engagemang och hela 59 510 761 kronor samlades in.

Dessutom var det nära 250 000 besökare på Kärlekens torg i Växjö. Musikhjälpen har satt Växjö på evenemangskartan och skapat en stolthet över att bo här, förklarade Sara Almkvist, vd för Växjö & Co, i en artikel i Lokaltidningen i julas.

Nu visar det sig att även Grand Samarkand i Växjö hade nytta av Musikhjälpen.
- Det har varit en väldigt bra julhandel, och det tog rejäl fart för oss de två sista veckorna innan jul. Vi såg att antalet besökare ökade rejält de dagar Musikhjälpen var. Folk som hade åkt utifrån för se Musikhjälpen passade på att stanna till och handla på Grand Samarkand också, berättar Mats Jäderberg på Grand Samarkand.
- Antalet besökare i december ökade med 4,3 procent jämfört med 2022. Vi hade till och med all-time high förra året fredagen den 22 december med 23 000 besökare.
- Vi har ju i vanliga fall ett upptagningsområde på runt 6-7 mil från Växjö med bland annat mycket besökare från Älmhult, Värnamo och Ljungby Vi drar folk till Växjö kommun helt enkelt.

När Mats Jäderberg tittar på resultatet för hela 2023 på Grand Samarkand kan han inte vara något annat än nöjd och stolt.
- Vi är på nästan samma nivå som innan pandemin, vi ökade med över 4 procent i antalet besökare i själva gallerian jämfört med 2022. Det är 3, 1 miljoner besökare.
- Räknat på hela området vid Grand Samarkand med Systembolaget, Clas Ohlson och Intersport var det 4, 7 miljoner besökare. Även det är nästan samma som innan vi hade pandemin.
- Vi är överraskade och ödmjukt positiva, och det är positivt för våra butiker så att de kan fortsätta vara livskraftiga. Nu har vi bara en tom lokal efter att klädbutiken Zizzi flyttade ut i september 2023, men vi jobbar på att hitta en ny hyresgäst där, förklarar Mats Jäderberg.
hans nilsson

SENASTE E-TIDNING


Fler E-tidningar

SENASTE I VÄXJÖ

Fler nyheter

MEST LÄSTA VÄXJÖ

Fler nyheter