VÄXJÖ 2025-9-1 KL. 14:40

Lokaltidningen trycks på Kärleksstigen: ”Inspirerande att jobba med den här tidningen”

Av Hans Nilsson

KARLSKRONA. På Sydostpress på Kärleksstigen i Karlskrona arbetar personalen hängivet och med stor noggrannhet när Lokaltidningen ska tryckas.
- Det är en inspiration för oss att jobba med den här tidningen, säger Peter Hultgren, servicetekniker på Sydostpress tryckeri.

Lokaltidningen trycks på Kärleksstigen: ”Inspirerande att jobba med den här tidningen”
- Det är en inspiration för oss på tryckeriet att få en ny produkt att jobba med som Lokaltidningen, säger Peter Hultgren, servicetekniker på Sydostpress tryckeri i Karlskrona. Foto: Hans Nilsson.

Det var i februari 2025 som Lokaltidningen Växjö/Alvesta/Tingsryd bytte från Bold Printings tryckeri i Malmö till Gota Medias tryckeri Sydostpress i Karlskrona.

I onsdags i förra veckan var hela Lokaltidningens personalstyrka på besök på Sydostpress tryckeri i Karlskrona när Lokaltidningen skulle tryckas.

Dels för att träffa de tryckare som ser till att det blir en papperstidning av texter, bilder och annonser - och dels för att få en inblick i hur processen ser ut på tryckeriet från plåt till färdig produkt att hämta för utdelning.

Tommy Johnsson som är chef för Tryckeri Gota Media AB guidade Lokaltidningen på Sydostpress.

Tryckeriet ligger på Kärleksstigen på Bryggareberget med en fantastisk utsikt över delar av centrala Karlskrona.

Trots att det pratas mycket om kris i papperstidningsbranschen så går det bra för Sydostpress.

- Det känns bra, det snurrar på bra och jag är trygg, säger Tommy Johnsson.

Sydostpress i Karlskrona har ett 20-tal anställda och det trycks 50 000 till 200 000 tidningar per dag, och runt 2, 5 miljoner tidningar i månaden.

De flesta tidningarna är interna produkter som ingår i Gota Medias bolag, som till exempel Smålandsposten, Blekinge Läns Tidning, Växjöbladet/Kronobergaren, Barometern och flera andra tidningar.

Lokaltidningen är en extern produkt. Runt 10 procent av de tidningar som trycks på Sydostpress är externa produkter.

För de anställda på Sydostpress i Karlskrona är det väldigt positivt att få en ny extern kund i produktionen.

- Det är en inspiration för de flesta av oss på tryckeriet att få en ny produkt att jobba med som Lokaltidningen, säger Peter Hultgren på Sydostpress.

- Alla produkter har samma värde för oss, men vi ger nog Lokaltidningen lite extra tid i produktionen och går igenom den lite extra noggrant, lägger han till.

Att jobba som tryckare är ett hantverk som tar lång tid att lära sig, berättar Peter Hultgren.

Han började som kopist på Blekinge Läns Tidning för 30 år sedan och kopierade framkallade filmrullar. Efter två år som kopist fick han jobb på tryckeriet i Karlskrona och här han varit sedan dess.

Han är bland annat kundansvarig och ansvarig för prepress.

Prepress är de arbetsmoment som görs efter att en trycksak är färdigdesignad, men innan den trycks i själva tryckpressen.

- Det finns en stark yrkesstolthet hos många tryckare. Att bli bra på det här yrket tar många år, förklarar Peter Hultgren.

- Det krävs mycket erfarenhet av olika tekniker som finns i en tryckpress. Man måste ha känsla för färg och form och vara noggrann också.

Efter alla dessa år känner Peter Hultgren fortfarande en passion för jobbet.

En stor del av personalen på Sydostpress har, precis Peter Hultgren, många år som tryckare bakom sig - eller så är de lite yngre och har gått som lärling hos de äldre.

Charles Lakey, som kallas ”Challe”, har massvis med erfarenhet och har lärt upp en hel del personal på Sydostpress genom åren.

Han har jobbat i 36 år på tryckeriet.

- Det här jobbet är så roligt, säger Charles Lakey, samtidigt som han sköter uppdraget som färgställare och ser till att färgsättningen i den senaste Lokaltidningen ser bra ut.

- Är det för mycket färg eller för lite färg? Jag litar till ögat, efter alla år kan jag det.

Denise Lindqvist är en av de yngre i personalen. Hon är pressförare den här onsdagen.

- Min uppgift är att se till att alla tidningar som trycks från press ska se så fina och bra ut som möjligt med de funktioner och inställningar vi har, förklarar Denise Lindqvist när hon går igenom Lokaltidningen sida för sida med stor noggrannhet och stort tålamod.

hans nilsson

Charles Lakey har jobbat i 36 år på tryckeriet. - Det här jobbet är så roligt, säger han samtidigt som han ser till att färgsättningen i Lokaltidningen ser bra ut. Foto: Hans Nilsson

Charles Lakey har jobbat i 36 år på tryckeriet. - Det här jobbet är så roligt, säger han samtidigt som han ser till att färgsättningen i Lokaltidningen ser bra ut. Foto: Hans Nilsson

Trots att det pratas mycket om kris i papperstidningsbranschen så går det bra för Sydostpress.- Det känns bra, det snurrar på bra och jag är trygg, säger Tommy Johnsson, chef för Tryckeri Gota Media AB. Foto: Hans Nilsson

Grippertransportör (kedja med klämmor). Denna tar tidningarna från pressens falsutlägg vidare till packsalen för buntning och paketering. Foto: Hans Nilsson

Lokaltidningen är en extern produkt på Sydisttpress. Runt 10 procent av de tidningar som trycks på Sydostpress är externa produkter. Foto: Hans Nilsson

Lokaltidningen är en extern produkt på Sydisttpress. Runt 10 procent av de tidningar som trycks på Sydostpress är externa produkter. Foto: Hans Nilsson

De färdiga buntarna levereras till lastkajen, för sortering och lastning direkt på bil, eller på pallar eller burar. Foto: Hans Nilsson

- Min uppgift är att se till att alla tidningar som trycks från press ska se så fina och bra ut som möjligt med de funktioner och inställningar vi har, förklarar Denise Lindqvist. Foto: Hans Nilsson

Varje pappersrulle väger 1, 2 ton, berättar Tommy Johnsson, chef på chef för Tryckeri Gota Media AB,. Det går åt många rullar på tryckeriet. Foto: Hans Nilsson

Trots att det pratas mycket om kris i papperstidningsbranschen så går det bra för Sydostpress.- Det känns bra, det snurrar på bra och jag är trygg, säger Tommy Johnsson, chef för Tryckeri Gota Media AB. Foto: Hans Nilsson

Tommy Johnsson, chef för Tryckeri Gota Media AB, berättar för Cecilia Petersson, ägare av Lokaltidningen Växjö/Alvesta/Tingsryd att pappersrullen väger 1, 2 ton. Foto: Hans Nilsson




Översiktsbild på tre av Sydostpress fyra stackrar. Här görs tidningsbuntarna och med det antal exemplar som beställts. Foto: Hans Nilsson



Tommy Johnsson, chef för Tryckeri Gota Media AB, pekar på pappersbanan som går uppe i trycktornet. Tryck görs samtidigt på båda sidor av pappersbanan i fyra steg, med en färg åt gången (röd, blå, gul och svart). Foto: Hans Nilsson



Från tryckning till färdig produkt
1)Prepress - kunderna skickar sidorna digitalt till tryckeriet som tillverkar tryckplåtar.
2)Press - innan produktionen inleds dras aktuella pappersbanor in i trycktornen och plåtarna sätts fast på pressens valsar.
3)Produktion startas och när register och densitet är inställt släpps de första godkända tidningarna och beställd upplaga levereras till packsalen.
4)Postpress (packsal), buntning och paketering sker i förpackningslinjerna.
5)De färdiga buntarna levereras till lastkajen, för sortering och lastning direkt på bil, eller på pallar eller burar.