VÄXJÖ 2024-10-15 KL. 18:00

LES Gallery på Grand Samarkand: ”En dröm som går i uppfyllelse”

Av Hans Nilsson

VÄXJÖ. Det har varit några tuffa år för handeln - men nu känner ägarna av LES Factory på Storgatan i Växjö och LES Gallery på Grand Samarkand att det är på väg att vända.
- Vi är mer hoppfulla än någonsin, säger Annie Platzer och Linda Svensson, delägare.

LES Gallery på Grand Samarkand: ”En dröm som går i uppfyllelse”
Annie Platzer och Linda Svensson, delägare i LES Factory på Storgatan och LES Gallery på Grand Samarkand är hoppfulla när det gäller handeln. För Linda Svensson är det extra stort att de nu har två butiker. Foto: Hans Nilsson

Livsstilsbutiken Majkens Rum på Grand Samarkand har bytt namn till LES Gallery.

Majkens Rum fick nya ägare den 1 oktober 2023. De nya ägarna Linda Svensson, Annie Platzer och Sofia Håkansson valde att driva butiken vidare i ett år under det gamla namnet.

Men nu efter nyöppningen heter det alltså LES Gallery.

Det blir som en systerbutik till LES Factory på Storgatan 9 i Växjö som de driver sedan i april 2022.

- Det här är en livslång dröm som går i uppfyllelse, säger en lycklig Linda Svensson.

Första helgen med det nya namnet blev en stor succé för LES Gallery som säljer festartiklar, presenter, smycken, inredningsartiklar, blommor och kläder.

- Folk köade utanför butiken redan på fredagsmorgonen, berättar Annie Platzer.

- Det var den bästa helgen i år i den här butiken. Försäljningen var 50 procent bättre än en vanlig helg, förklarar Linda Svensson.

Linda Svensson och Sofia Håkansson hade idén till LES Factory för några år sedan.

Men det var tack vare pengar från det lokala investmentbolaget Vivise i Växjö, där Annie Platzer är vd, som de kunde starta butiken.

- Vi har investerat flera miljoner kronor i LES Factory och LES Gallery. Linda och Sofia är väldigt drivna och vi tror på deras koncept, det här en satsning som kommer betala sig på sikt, klargör Annie Platzer.

- Vi har en unik kombination av saker gjorda av lokala hantverkare och konstnärer och välkända varumärken, säger Linda Svensson och fortsätter:

- Målet är att bli störst i södra Sverige bland inredningsbutiker. Först ska vi ta fram egna produkter, men inom fem-tio år ska vi ha LES-butiker på flera ställen i hela landet som franchising, slår hon fast.

LES Gallery är på gång nu med att starta en webbshop.

Annie Platzer ser en viss fara annars i att näthandeln gör det svårare för butiker både i Växjö city och på Grand Samarkand.

- Hur lyfter man handeln ännu mer i butikerna i Växjö? Vi ser en liten vändning nu, och handlar man inte lokalt så finns det ju snart inga butiker kvar. Men vi är tacksamma för de kunder som handlar hos oss, säger Annie Platzer.

- Vi har en stor fördel i konkurrensen med näthandeln, och det är att vi erbjuder en personlig service med det där lilla extra för kunden, och gör fina presentinslagningar i butiken, anser Linda Svensson.

Men det är inte bara näthandeln som kan vara ett hot mot de fysiska butikerna.

- Vi är i en lågkonjunktur. Men nu tittar jag på 2025 och vilka siffror vi ska uppnå, hur vi ska få fler kunder, och vilka varor vi ska ta in, säger Annie Platzer.

- Då tycker jag ändå att det ser mer hoppfullt ut för våra butiker än det har gjort någonsin.

LES Factory har fler ben att stå på än själva butiken. Man erbjuder även hjälp med idéer om man vill göra om hemma eller på arbetsplatsen.

Vid fester, bröllop och barnkalas kan man dessutom erbjuda dekorering och dukning.

- Vi hjälper stora aktörer och har gjort ballongarrangemang åt bland andra Växjö Lakers när de vann SM-guld förra året, till exempel, säger Linda Svensson.

hans nilsson




Annie Platzer och Linda Svensson, delägare i LES Factory på Storgatan i Växjö och LES Gallery på Grand Samarkand. Foto: Hans Nilsson