Länets akutmottagningar får högt betyg av patienter
Av Hans Nilsson
VÄXJÖ. Fyra av fem patienter är nöjda med den vård de fått när de sökt hjälp på akuten eller barnakuten i Växjö eller akuten i Ljungby. Det visar den senaste nationella patientenkäten.
- Det är glädjande siffror. Särskilt med tanke på den belastning vi haft på akuten visar detta att patienterna inte påverkats negativt. Sedan finns det självklart utrymme för förbättring, säger Florence Eddyson Hägg, sjukhuschef i en presskommentar.
Fyra av fem patienter är nöjda med den vård de fått när de sökt hjälp på akuten eller barnakuten i Växjö eller akuten i Ljungby. Foto: Hans Nilsson
Sämst resultat får Region Kronoberg när det gäller information och kunskap. Mer än hälften av patienterna upplever att informationen för väntetider och turordning på akutmottagningarna är bristfällig.
- Söktrycket på akuten är tidvis högt och mindre akuta patienter får då vänta. Information om väntetider är viktigt, och vi hoppas kunna förbättra oss inom det här området, förklarar Florence Eddyson Hägg.
I Kronoberg skickades 950 enkäter ut till patienter som varit på en akutmottagning i länet och av dessa svarade 42 procent. De flesta av dem är nöjda med den vård de fått. De tycker att tillgängligheten till akutsjukvården är god, och att de får ett bra och respektfullt bemötande.
80 procent av dem anser att de fått den vård och behandling de behöver och 81 procent känner sig väl omhändertagna och trygga i situationen.
Tillgängligheten i Region Kronoberg får näst bäst betyg i landet och i helhetsintrycket är Region Kronoberg tredje bäst i landet. Hela 95 procent av patienterna anser att vård ges på lika villkor.
hans nilsson