VÄXJÖ 2022-7-8 KL. 09:00

Knut Knutsson frontfigur i ny sommarkampanj

Av Thomas Edgren

KRONOBERG. Knut Knutson frontar Destination Smålands nya kampanj “Hemma i Småland”. Han visar på det han älskar i sitt Småland. Efter 30 år i TV är temat givet – historia, design och gamla prylar. Resultatet visas i en serie PR-filmer.

Knut Knutsson frontfigur i ny sommarkampanj
"Att kliva ombord på ångaren Thor, känna dofterna, se naturen och hur den glider framtuffande är en fantastisk känsla", menar Knut Knutsson. Foto: Thomas Edgren

Antikexperten Knut Knutson växte upp i Sandsbro norr om Växjö och där drev hans far Allan Knutson lanthandel. Det var här han först fick upp intresset för historia och antikviteter. På redig småländska och med en fantastisk energi som går igenom TV-rutan har Knut Knutson i över 30 års tid delat med sig av sina kunskaper i programmet "Antikrundan".
När Knut Knutson är hemma i Småland och besöker sitt lantställe, bjuder han ofta med sig vänner från när och fjärran för att besöka några av Smålands pärlor. Han beskriver hur antikexperter gapat av hänförelse när de klivit in i Granhults gamla kyrka eller hur utländska gäster fascinerats av rikedomen i den småländska designen. Nu delar han med sig av några av sina bästa tips så att alla kan uppleva Knut Knutsons eget “Hemma i Småland”.

– Självklart tackade jag ja till att medverka i den här kampanjen. Jag är ju smålänning i själ och hjärta och det är inget man kommer ifrån. Det finns så mycket här. Huseby Bruk, möbelriket och de gamla medeltida kyrkorna! Man kan ju spendera en hel dag med att åka runt och uppleva medeltida kyrkor som är fantastiskt bevarade. Ja, det är något jag tycker att alla borde uppleva, säger Knut Knutson.

Cecilia Wickström är projektledare på Destination Småland och jobbar med att locka fler svenskar att upptäcka Småland: Under pandemin var det många svenskar som upptäckte att det faktiskt finns mycket att uppleva här i Sverige och att “Svemester” är ett både hållbart och kvalitativt alternativ för sommarsemestern.

Fotnot. Kampanjen är en del av projektet Hållbar inhemsk besöksnäring i spåren av pandemin, som finansieras av Region Kronoberg och Europeiska Regionala Utvecklingsfonden. Syftet med projektet är att främja en mer hållbar besöksnäring och öka intresset bland svenska turister att upptäcka Småland och Kronobergs län som besöksmål.

Källa: Destination Småland



Knut Knutsson beskriver sitt "Hemma i Småland" i en kampanj för Destination Småland. En tur med en av Sveriges äldsta ångbåtar - Ångaren Thor - är ett av hans heta tips. Foto: Oskar Bouveng


Knut Knutsons sju Smålandstips
• Huseby "Ni som är intresserade utav design måste besöka Huseby i sommar. Det visas nu en utställning med flera hundra möbler som tillverkas i Småland och formgivna utav några av våra främsta arkitekter och designers."
• Ångaren Thor "Att kliva ombord på den båten, känna dofterna, se naturen och hur den glider framtuffande, det är en fantastisk känsla som jag inte tycker någon ska missa."
• IKEA Museum "Det är verkligen sevärt, och där alla generationer kan få sitt lystmäte och känna igen sig från sin barndom."
• Granhults kyrka "Jag har aldrig träffat någon som inte bara gapar av förvåning när dom kommer in."
• Belysningsbolaget "Mitt ute i skogen hittar man detta fantastiska lilla familjeföretag."
• Toftaholm Herrgård "Kan ni tänka er att Gustav Vasa träffade sin tredje hustru här på gården, Katarina Stenbock, redan 1554."
• Östregårds Antik och loppmarknad "Det som är så kul är att man kan hitta precis vad som helst här.

SENASTE E-TIDNING


Fler E-tidningar

SENASTE I VÄXJÖ

Fler nyheter

MEST LÄSTA VÄXJÖ

Fler nyheter