Av Hans Nilsson
VÄXJÖ. Nu är det klart - Västflyg AB startar en linje med 24 avgångar varje vecka från Växjö till Bromma med början i juni.
Lokala entreprenörer går in i bolaget och blir delägare.
- Det känns väldigt bra. Näringslivet står på vår sida och politikerna har varit modiga som stått upp för flyget, säger Anna Petre, vd för Västflyg.
Från och med början av juni erbjuder Västflyg en ny flyglinje från Växjö Småland Airport till Bromma Stockholm Airport
Linjen kommer att ha två avgvångar per dag måndag till fredag och söndag, men inga på lördag.
Det som fällde avgörandet för att Västflyg AB i Trollhättan nu satsar på en flyglinje mellan Växjö och Stockholm är inställningen från det lokala näringslivet och politikerna.
- Vi har förhandlat med tre lokala entreprenörer som nu går in som delägare. De går in i ett intressebolag och garanterar linjen, de ska täcka upp eventuella förluster, förklarar vd:n för Västflyg, Anna Petre.
- Det här är ett affärsflyg, det handlar ju om en ökad konkurrenskraft för regionen, lägger hon till.
Anna Petre pekar på att det finns ett starkt näringsliv i Växjö som vill satsa och ta risker och att det har varit nyckeln för att kunna starta den nya flyglinjen från Växjö till Stockholm.
- När jag har varit i Växjö och träffat företag har jag känt att näringslivet står på vår sida. Väldigt många har företag har lovat att de ska flyga med oss, säger Anna Petre.
Region Kronoberg är den störste ägaren av Småland Airport. Växjö kommun äger 42 procent av flyghplatsen.
Att regionen och kommunen har garanterat förköp av biljetter har också en mycket stor betydelse för Västflygs vilja att satsa i Växjö.
Region Kronoberg går in med stöd under tre år. Man garanterar även ett visst antal förköpta biljetter.
- Det är viktigt att politikerna och det offentliga tror på flyget, de har varit modiga när de har stått upp för en ny flyglinje, slår Anna Petre fast.
Regionen kommer också subventionera en del av kostnaden för biobränslet för att minska på utsläppen.
Men det finns kritiker lokalt av att man etablerar en flyglinje mellan Växjö och Stockholm. De hänvisar till flygets påverkan på klimatet.
- De här kritikerna är inte så insatta. Det är politiskt korrekt att att döma ut flyget, men flygskammen är inte alls lika stark längre, säger Anna Petre och fortsätter:
- Att lägga ned inrikesflyget är inte lösningen. Jag förstår inte den ideologin. Det är bättre att utveckla miljötekniken och jobba med omställningen.
- Vi kör redan på upp till 50 procent biobränsle och målet är 100 procent inom några år. Det är mer än något annat flygbolag i hela världen.
Västflyg utökar nu sin flygplansflotta med ett nytt plan och kommer anställa sex personer, varav två piloter och resten karbinpersonal.
Ett nytt bolag ska också bildas för Västflyg AB i Växjö. Målet är att vara i luften i början av juni.
- Till att börja med blir det två avgångar från Väjö till Stockholm i varje riktning måndag till fredag och på söndagar, berättar Anna Petre.
Västflyg i Växjö hoppas kunna öppna upp bokningen redan inom ett par veckor.
Pendlare och företagsresenärer kan redan köpa klippkort hos Västflyg, påpekar Anna Petre.
Bromma kommer vara huvuddestinationen från Växjö. Men det finns utrymme för fler säsongsrelaterade linjer i framtiden, enligt Anna Petre.
Bromma flygplats, som Västflyg använder, ska avvecklas efter beslut av Stockholms stad. Men Swedavia som driver flygplatsen i Bromma har ett arrendeavtal till och med år 2038.
Regeringen kommer inte ta beslut om nedläggning av Bromma flygplats denna mandatperiod, alltså inte före september 2026.