Av Hans Nilsson
VÄXJÖ. En kvinna i Växjö har anmält ett Växjöföretag till Allmänna reklamationsnämnden (ARN), på grund av en resa som inte blev av.
Kvinnan och hennes man fick ett presentkort 2016 på 7 000 kronor för en helgresa med ett företag.
Men med anledning av graviditet och amning fick de skjuta på vistelsen.
Inför en bokning av resan 2020 betalade de in en depostition på 2 000 kronor, men på grund av att pandemin slog till blev resan inställd.
Nu har paret insett att de inte kommer kunna få till någon helgresa.
De har därför meddelat företaget att de anser att de 7 000 kronorna på presentkortet ska tillfalla dem.
Men företaget har bara fört över 1000 kronor till dem.
De har krävt att få hela depositionen av företaget på 2 000 kronor tillbaka eftersom företaget redan ”fått” 7000 kronor av paret i och med att paret inte utnyttjar presentkortet.
Allmänna reklamationsnämnden kommer nu att pröva konsumenttvisten utifrån de uppgifter som framgår av anmälan. Om den är korrekt gjord så kommer ARN att lämna en rekommendation på hur tvisten ska lösas. En majoritet av alla berörda företag följer ARN:s rekommendationer.
hans nilsson