VÄXJÖ 2025-5-20 KL. 18:32

Besviken bilköpare fick ingen hjälp - kunde inte visa felen

Av Hans Nilsson

VÄXJÖ. En kvinna i Växjö köpte en bil som redan efter någon dag började krångla, enligt henne.
Hon krävde att bilfirman fixade felen eller att man hävde köpet. Bilfirman sa nej - och nu har Allmänna Reklammationsnämnden avslagit hennes krav.

Besviken bilköpare fick ingen hjälp - kunde inte visa felen
Redan efter någon dag efter köpet började fläkten i bilen att låta konstigt, berättar kvinnan i Växjö i sin anmälan till ARN, Allmänna Reklammationsnämnden. Foto: Adobe stock, MH.Media

Den här kvinnan i Växjö köpte en VW Passat årsmodell 2006. Hon gav 24 900 kronor för bilen vars vägmätarställning stod på 25 211 mil.

Garantin gällde en månad och 150 mils körning.

Redan efter någon dag efter köpet började fläkten i bilen att låta konstigt, enligt kvinnan.

Ett tag efter det lös lampan för oljetrycket och hon var tvungen att bogsera bilen, berättar hon i sin anmälan till ARN, Allmänna Reklammationsnämnden.

Dessutom uppkom det en kod om att det var fel på parkeringsbromsen. Bilfirman lagade felet med oljetrycket och parkeringsbromsen.

Men när hon fick tillbaka bilen fanns fortfarande missljud från fläkten och en felkod för airbagen hade tillkommit.

Ännu fler fel på bilen uppstod snart, men hon fick ingen återkoppling från bilfirman när hon kontaktade den.

Mekanikern som bilfirman skickat till henne påstod att det inte fanns något fel på fläkten. Därför lagade han den inte.

En bärgningsbil hämtade bilen eftersom meddelande om fel på oljetryck uppkommit.

Bilfirmans svar på kvinnans anmälan till ARN låter annorlunda.

Man motsätter sig kravet från kvinnan om att upphäva köpet eller rätta till felen. Man anser att man redan har lagat det som var fel.

Bilfirman förklarar att kvinnan i Växjö hörde av sig första gången när det gällde en skruv och däck - och det avhjälpte man.

Andra gången hon hörde av sig handlade det om fläkten, trots att hon inte har en garanti som täcker fläkten.

En mekaniker på bilfirman åkte för att hämta hennes bil. Men när han skulle avhjälpa felen hittade han inget fel på fläkten. Däremot avhjälpte man felet med airbagen.

I Allmänna Reklammationsnämndens beslut konstaterar man att kvinnan gjort gällande att bilen är felaktig. Till stöd för det har hon åberopat SMS och en bild. Men utan någon felsökning eller annan oberoende undersökning är utredningen, enligt nämndens bedömning, inte tillräcklig för att hon ska ha bevisat att det finns något köprättsligt fel på bilen.

Eftersom hon inte har kunnat visa att bilen är behäftad med ett fel som bilfirman ansvarar för avslår man kvinnans krav. Det beslutet kan inte överklagas.

hans nilsson