VÄXJÖ 2024-4-5 KL. 18:00

Att våga satsa på marknadsföring i motvind

Av Josefin Petersson

I en tid då ekonomiska prognoser färgas av osäkerhet och varje nyhetssändning bara pratar om utmaningar, står vi företagare inför ett vägskäl. Det råder ingen tvekan om att konsumenternas beteenden och attityder förändras i tider av ekonomisk nedgång.

Att våga satsa på marknadsföring i motvind
Cecilia Petersson, VD Lokaltidningen. Foto: Mstudio, Martina Wärenfeldt

En tendens till ökad priskänslighet och minskad varumärkeslojalitet är inte bara tydlig, den är förväntad.
Så vad gör detta med vårt sätt att närma oss reklam och marknadsföring? Det enkla svaret kan tyckas vara att skära ned, att fokusera enbart på det kortsiktiga och säljdrivande.

Kortsiktig kontra långsiktig reklam, historien har lärt oss att det är de varumärken som håller fast vid sin vision och fortsätter att vårda sina relationer med konsumenterna även när tider är tuffa som är de som kommer ut starkare på andra sidan. Detta är inte tidpunkten för att enbart pumpa ut säljdrivande budskap i sin marknadsföring. Det är däremot ett gyllene tillfälle att bekräfta ert varumärkes värden.

Varför fortsätta annonsera? Att fortsätta med marknadsföring under lågkonjunkturer har historiskt sett varit en framgångsrik strategi. Detta är inte bara en åsikt, det är en beprövad sanning. Det handlar om hur, inte om. Frågan bör inte vara om ni ska fortsätta att annonsera, utan hur ni kan göra det på ett sätt som stämmer överens med er målgrupp i dessa föränderliga tider. De relationer och den varumärkeslojalitet ni lyckas bevara eller till och med bygga under dessa tider, kommer att vara av ovärderlig betydelse när ekonomin vänder uppåt igen. I slutändan handlar all marknadsföring, oavsett ekonomiskt klimat om att nå ut med rätt budskap till rätt personer. Detta blir än mer kritiskt under en lågkonjunktur. Ert erbjudande måste vara så pass tilltalande att era potentiella kunder känner att de inte har råd att missa det, men det är inte bara erbjudandet i sig som är avgörande, det är också hur ni kommunicerar det.

Slutsats, som tidningsmakare i Växjö och Alvesta är jag fullt medveten om den enorma kraft som ligger i lokal och bred kommunikation. Att synas för sin lokala publik i en trovärdig och uppskattad kanal som just Lokaltidningen är ger oerhörd kraft. Det är med denna insikt jag råder er att se bortom det omedelbara och i stället satsa på era varumärken på lång sikt. Vi vet att kraften i marknadsföring, särskilt i tider av ekonomisk osäkerhet, inte bara är för att överleva utan för att blomstra över tid.

Cecilia Petersson, VD Lokaltidningen