Av Hans Nilsson
VÄXJÖ. Alutrade AB på Älgvägen 10 i Växjö fortsätter att gå bra och expandera. För tredje gången på sju år bygger man nu ut lagret för att möta den ökade efterfrågan på marknaden.
- Främsta förklaringen är att vi har en personal som har kul på jobbet och som gör ett bra jobb, säger Mattias Söderqvist, vd och delägare i Alutrade AB.
Många branscher har påverkats av lågkonjunktur under det senaste året, men Alutrade med huvudkontor i Växjö fortsätter att gå bra och utvecklas.
Alutrade avslutade 2024 med fina siffror och nu satsar företaget, som är leverantör av aluminiumprofiler, på att bygga ett nytt lager för att växa vidare.
Bygget förväntas dra i gång i mars i år. Alutrade gör en investering på 15 miljoner kronor för att utöka sin lageryta med 1 700 kvadratmeter.
Det innebär att man kommer ha totalt 9 800 kvadratmeter lageryta när bygget står klart.
- Nu blir det tredje gången på sju år som vi bygger ut lagret, det gjorde vi även 2018 och 2021, förklarar Mattias Söderqvist, vd på Alutrade AB.
Den nya lagerlokalen på 1 700 kvadratmeter ska ge Alutrade utrymme för att möta de ökade behoven de kommande åren.
- Det ger oss förutsättningar att fortsätta leverera på toppnivå, garantera säkra leveranser och erbjuda moderna logistiklösningar som ger våra kunder ett riktigt bra erbjudande, säger Mattias Söderqvist.
Alutrade AB har sedan 2013 ökat omsättningen från 80 miljoner kronor till runt 260 miljoner kronor 2023.
Att fortsätta växa i den takten är inget man kan ta för givet i dessa tider, påpekar Mattias Söderqvist.
Han lyfter fram personalen som den främsta faktorn bakom företagets framgång.
- Alla bidrar i det här laget. Vi har folk som älskar att jobba på Alutrade, och när det är kul att jobba då gör man lite mer, förklarar Mattias Söderqvist och fortsätter:
- Gör vi vinst så delar på vinsten med de anställda. Vi är ett företag som är bra på de mjuka värdena, och vi är väldigt engagerade i våra kunder. Vi har 700-800 kunder som kommer tillbaka till oss.
- Alutrade är en uppstickare med en liten marknadsandel, där kunderna tycker att vi är bäst. Vi jobbar hela tiden för att ge kunderna bättre service och större möjligheter.
hans nilsson