ALVESTA 2024-4-13 KL. 14:39

Vår i luften innebär däckbyte – så här gör du för att undvika de fem vanligaste misstagen

Av Josefin Petersson

Vår i luften innebär däckbyte – så här gör du för att undvika de fem vanligaste misstagen
Benny Östlund är verkstadschef och platsansvarig på Alvesta Regummering AB.

MOTOR. Nu när våren är här är det också dags att göra bilen vårfin, från och med den 16:e april är det inte längre lagligt att ha dubbdäck. Inför varje däcksäsong gör Aftonbladet, Teknikens Värld och Vi Bilägare omfattande tester av säsongens sommardäck. I år har Aftonbladet utsett Goodyear EfficientGrip Performance 2, Teknikens Värld och Vi Bilägare har utsett Continental Premium Contact 7. Att välja rätt sommardäck är en djungel och det finns många faktorer man behöver tänka på, vi passade därför bland annat på att fråga Benny Östlund som är verkstadschef och platsansvarig på Alvesta Regummering AB vilka de fem vanligaste misstagen konsumenter gör när de väljer nya sommardäck.
Nu när det är vår i luften är det också dags att byta till sommardäck på bilen, från och med den 16:e april är det inte längre lagigt med dubbdäck, kör du med det efter den 16:e april riskerar du böter på 1 000 kronor om du blir stoppad av polisen. Dagens moderna bilar ställer ofta en mängd krav på däcken. Det kan till exempel vara att däcken ska klara av att bära bilens vikt, viktigt är också att alltid välja rätt däckdimension till bilen.
– De flesta av de ledande däcktillverkarna samarbetar och utvecklar däckmodeller tillsammans med biltillverkarna för att utveckla däckens egenskaper till just deras bilmodeller. Är man osäker på om det finns så är ett bra tips är att kolla däckfackhandeln om sådana däck finns till just din bil. När man vet vilken storlek och däckmärke man vill ha så är det dags att välja vilka egenskaper man vill att däcket ska ha. Egenskapen att ha bra grepp i vått och torrt underlag prioriterar alla ledande däckfabrikat. Skillnaden kan vara om man vill ha ett ”sportigt” däck som är gjort för körning i högre hastigheter med mer fokus på greppet i vått eller torrt asfaltunderlag. Har man en elbil eller hybridbil har man mer fokus på ljudnivån inne i coupén samt lågt rullmotstånd så man kommer fler mil per laddning, berättar Benny Östlund, verkstadschef och platsansvarig på Alvesta Regummering AB.

Något som Benny Östlund berättar är viktigt att tänka på är lufttrycket, det gör att däckets livslängd förlängs. Nya bilar idag har ett övervakningssystem för däckets lufttryck. Detta är viktigt att det funkar då däckens bromsegenskaper funkar bäst när lufttrycket är rätt. Har man inte ett sådant system eller är osäker så kan man åka till en seriös däckhandlare som gärna hjälper till att kolla och eventuellt justera detta. Du bör kolla åtminstone en till två gånger per däcksäsong. Då kan man dessutom passa på att få en statusuppdatering på däckens skick. Varje däcktillverkare har sina egna rekommendationer för när deras däck bör bytas i säkerhetssynpunkt. Det brukar variera mellan 2,5-3mm. Börjar de bli slitna byt i tid. Kör inte med slitna däck sommarens sista månader. Det är då regnet, mörkret och mer vilt kommer. Rätt däck och lufttryck kan vara det som avgör att föraren hinner bromsa för exempelvis fotgängaren, särskilt om bilen är utrustad med automatiskt bromsningssystem.

Det finns också fem vanliga misstag som konsumenter gör när de väljer nya sommardäck, här kommer några tips från Benny Östlund hur du undviker dem.
– Välj först och främst rätt däckdimension till fordonet. Ta hjälp av däckfackhandeln om man är osäker. Välj rätt typ av däck för just ditt fordon och körning. Kör man på mindre vägar så är inte sportdäcket det bästa trots att det kanske kostar mer. Ta hjälp av däckfackhandeln, det dyraste är inte alltid bäst. Läser man och tar hjälp av däcktester som finns i media är det viktigt att läsa vad just det testet lägger vikten vid. Är testet gjort för elbilar där rullmotstånd är det viktiga egenskaperna är kanske inte det däcket kanske mest lämpat om man kör mestadels på mindre vägar eller vägar med grus. Behöver man enbart byta två däck, tillåter bilen detta så ska utifrån trafiksäkerheten alltid de nya däcken monteras bak. Sist men inte minst, låt inte ekonomi gå före säkerheten. För din egen skull, men framförallt för dina medtrafikanters skull. Det är däcket som gör att vi håller oss kvar på vägen och hinner stanna bilen, berättar Benny Östlund.

Rätt däck på rätt bil och körning håller mellan 3-5 säsonger. Det finns motorstarka bilar som sliter ut däck på 1-2 säsonger, men i de fallen brukar även chaufförens körsätt vara en bidragande orsak till de snabbt utslitna däcken. I samand med att sommardäcken läggs på så ska också vinterdäcken förvaras till nästa säsong, här ger Benny Östlund sina bästa tips på det.
– Märk upp däcken noggrant så de monteras tillbaka på samma position kommande år. Det är väldigt viktigt att man tvättar av både däck och fälgar väldigt noggrant. Detta för att undvika eventuell korrosion på fälgen och ventilen som kan leda till läckage i framtiden. När de är uppmärkta och tvättade, se till att förvara dem mörkt, svalt och inlåsta inomhus. Om man är osäker på någon av ovan punkter, är det säkraste och bekvämaste alternativet att låta en modern däckfackhandlare sköta om däckskiften mellan vinter och sommardäck. Då vet man att det är rengjort, justerat lufttryck och man får en statusindikation på däcken skick, avslutar Benny Östlund.
Josefin Petersson