Tåg - ett alldeles underbart sätt att resa
Av Anders Jönsson
Anders Jönsson
Jag gillar tåg. Genom åren har det blivit många hundra mil avverkade på räls genom Sverige och övriga Europa. Just nu åker jag tåg nästan
varje dag för att pendla från bostaden i Kalmar till arbetsplatsen här på Lokaltidningen Växjö/Alvesta, och det passar mig helt perfekt. Det är något väldigt avkopplande med tåg, i alla fall när de avgår och ankommer på utsatt tid.
Det har också blivit många inte allt för bekväma tågresor genom åren. Jag har varit strandad med en handfull andra resenärer på Högsby Resecentrum en extremt regnig söndagskväll i november i flera timmar då SJ glömde bort att ringa in en ersättningsbuss. Jag har varit med om en tågresa från Växjö till Kalmar som tagit nästan 3,5 timme i stället för brukliga 1. Jag har missat ett flyg till London efter ett signalfel i Hässleholm. För att nämna några inte så bekväma tågresor.
Men detta är inget som fått mig att vilja avstå tågresandet. Faktum är att jag inte rest med flyg inom Europa sedan 2013. Då har jag ändå besökt bland annat Berlin, Paris och Venedig. Visst tar det lite längre tid att åka tåg än att flyga, men det är fullt möjligt att ta sig från Småland till Berlin på omkring tio timmar.
Dock är min tro till de svenska tågbolagen att hålla tiden väldigt svag. Normalt sett går det varje dag ett tåg från centralstationen i Köpenhamn till Hamburg klockan 10.34. Om jag tar första tåget från Kalmar betyder det att jag skulle vara i Köpenhamn 10.05, nästan en halvtimmes marginal. Men vem vågar lita på det? Ett trasigt tåg, ett signalfel eller lite för varmt eller kallt och en halvtimme äts upp snabbt. Har alltid säkrat med att åka över till Danmark dagen innan.
När man väl lämnat Sverige brukar det dock vara mer avkopplande. Under alla år har jag bara varit med om förseningar två gånger under alla resor genom Europa. En gång 2004 när jag och ett par kompisar tågluffade, då drabbades flera länder i Centraleuropa av massiva översvämningar och det gick inte att ta sig från Prag då stora delar av rälsen låg under vatten. En andra gång mellan Frankfurt och Hamburg då ett träd låg över rälsen. Sådana förklaringar till förseningar kan jag köpa.
En översvämning är svår att komma förbi. Men aldrig har jag varit med om signalfel och trasiga tåg i Europa, det verkar vara en väldigt svensk grej.
Något som är mysigt är de klassiska kupéerna, ni vet de där man går in ifrån en korridor och kan stänga till en dörr. Väldigt vanligt när man reser i Europa, otroligt ovanligt i Sverige. Lite trist ser gärna att SJ ser till att de gör comeback i Sverige.
Nu har jag klankat ner rejält på tågen i Sverige. Men det är väldigt mycket som är bra, och det ska sägas att under tre veckor av pendling mellan Växjö och Kalmar har ett enda tåg varit försenat och det var med ynka tio minuter. Så nattsvart är det verkligen inte. Snarare alldeles underbart!
anders jönssonkrönikör