NYHETER 2021-10-15 KL. 17:10

Nytt triangelspår i Alvesta

Av Josefin Petersson

Nytt triangelspår i Alvesta
– Denna sniklösning blir ett dråpslag för ortens infrastruktur, säger Jan Franzén (AA), ledamot av Samhällsbyggnadsnämnden. Foto: Josefin Petersson

INSÄNDARE. Ett triangelspår som skall underlätta tågtrafiken, framför allt godstrafiken på räls, västerifrån söderut och söderifrån västerut, lanserades av Lars-Olof (Zona) Franzén (AA) för 20 år sedan tillsammans med förslag på en utflyttad godsterminal. Då var förslaget ett större triangelspår (6 km) utan inverkan på industri och bostäder inne i Alvesta tätort.
Det förslag som nu presenterats av Thomas Haraldsson, Centerns kommunalråd i Alvesta, som togs fram i samband med Översiktsplanen, FÖP, 2017 av Samhällsbyggnadsförvaltningen och som drivits vidare via Region Kronoberg till Trafikverket, är ett minitriangelspår, som får stora konsekvenser för Alvesta vid Blädingvägens alltså 126:ans södra del i tätorten.
Den viadukt man där vill bygga för att undvika bomfällning vid Blädingevägen, skall gå över både befintlig kust-till-kust-bana och den tillkommande delen i triangelspåret.
Den investering som detta brobygge tillsammans med ombyggnaden till triangelspåret innebär, samt rivning av före detta Ostermans industrilokal, med flera industrifastigheter. Spåret går igenom dessa och kommer att ta alla tilltänkta investeringar i Trafikverkets budget för Alvesta långt framöver. Därmed läggs sannolikt en västlig förbifart för väg 126 på is ytterligare 25 år, vilket vore absurt för Alvestas framtida utveckling.
Sedan den norra infarten för väg 126 i Alvesta blev färdig har den tunga trafiken blivit allt intensivare, med allt längre och tyngre ekipage. Samtidigt som trafiken till Alwex omlastningscentral vuxit till mycket stora kvantiteter containerlast, från tåg till järnväg och vice versa dygnet runt. Ju mer Växjö stad växer ju mer omfattande blir denna trafik med förnödenheter via omlastningscentralen intill Alvesta järnvägsstation.
Ett triangelspår kommer inte att förbättra persontrafiken mellan Växjö-Alvesta och Värnamo. Det kommer att förbättra förbindelserna mellan Älmhult och Värnamo och vice versa utan stopp i Alvesta. Den främsta fördelen kommer att vara för godstrafiken på nämnda rutt.
Ett minitriangelspår är lika smart för Alvesta, som när Alwex godsterminal skapades på Växjös önskemål för ett antal år sedan. Genom minitriangelspåret permanentar man all tung trafik genom Alvesta via Allbogatan/Blädingevägen/Väg 126. Trafikverket har via Region Kronobergs projektplanering och på Alvesta kommunlednings förslag köpt en sniklösning av Zonas ursprungliga idé, denna sniklösning blir ett dråpslag för ortens infrastruktur.

Jan Franzén (AA), ledamot av Samhällsbyggnadsnämnden