NYHETER 2020-5-18 KL. 14:21

”Ni får stanna hur länge ni vill, det blir bara lite dyrare”

Av Hans Nilsson

”Ni får stanna hur länge ni vill, det blir bara lite dyrare”
Mats Ekenstam, krönikör. Foto: Privat

”Ska du handla något som går snabbt? Jag har faktiskt varit här hela dagen”. Personen var besvärad och irriterad, mer intresserad av att gå hem kändes det som.
Det bemötandet fick jag i en butik för något år sedan när jag klev in genom dörren 10 minuter innan stängningsdags.

Mitt köp hade nog tagit tre minuter då jag visste exakt vad jag skulle ha. Hade personen sagt hej med ett leende och frågat om jag behövde hjälp så hade vi båda kunnat ta helg med en bra känsla i magen. Hen var säkert stressad och ville iväg, men kunde hanterat situationen annorlunda.
Nu blev det istället en frustration från min sida där jag förklarade relationen mellan säljare och köpare och hur jag kände. Kopplingen mellan vederbörandes lön, hyror, varumärke, långsiktighet och hur ägaren till butiken kunde känna runt det som hade hänt diskuterade vi också.
Tyvärr kände jag att personen i fråga inte riktigt förstod sin roll i sammanhanget, vilket kändes frustrerande. Jag handlade inget den gången och har inte besökt butiken därefter då det finns flera konkurrenter som säljer liknande produkter.
En klok person sade till mig att vi låter gärna våra kunder stanna kvar i vår butik även efter stängningsdags. Vi brukar säga följande med ett leende: ”Ni får stanna hur länge ni vill, det blir bara lite dyrare”
Jag har två lysande exempel på raka motsatsen där jag verkligen fått en positiv känsla. Den ena gången en skoaffär, den andra gången en klädaffär. Båda gångerna var det säljarnas respektive personlighet som skapade ett bestående intryck.

De var öppna, positiva, sociala, hjälpsamma och mycket kommunikativa. Nellie fick bara sälja två skosulor men hon behandlade mig som jag var dagens viktigaste kund, vilket hon för övrigt såg ut att göra med alla kunder i butiken.
Victor i klädbutiken berättade bland annat att han var ny på jobbet. Direkt bjöd han på ödmjukhet i kombination med att vara hjälpsam, lyhörd och serviceinriktad. Jag kände mig verkligen full av energi och glädje när jag lämnade butiken med mina byxor.
Eftersom jag själv i någon form har arbetat med försäljning i drygt 25 år gör det mig så glad när jag får uppleva kundbemötande i världsklass av två 20-åringar. De har redan den magiska förmågan att både göra affärer och skapa nöjda kunder genom att vara sig själva.
Människor gör affärer med människor, med den förståelsen blir både säljare och köpare vinnare. Ibland blir det ingen affär, men är känslan positiv och förtroendet högt då kommer man gärna tillbaka igen.
mats ekenstam,krönikör