NYHETER 2021-9-27 KL. 18:05

Apoteket på Storgatan firar 10 år

Av Anders Jönsson

Apoteket på Storgatan firar 10 år
Sara Ericson, hudvård- och egenvårdrådgivare har varit med på Apoteket på Storgatan sedan starten 2010. Lite längre fram på resa kom Ksenia Kotikov in som butikschef. Foto: Anders Jönsson

VÄXJÖ. Egentligen var det 2010 som Apoteket på Storgatan slog upp portarna. Men en pandemi sköt upp firandet i ett år.– Festen pågår i tre dagar. Det blir festlig stämning i butiken och lite bra erbjudande till våra kunder, säger butikschef Ksenia Kotikova.
Det är mycket som hänt i apoteksbranschen sedan 2010.
– Det har varit en stor och intensiv resa med många stora förändringar på vägen. Nytt sortiment, och mycket bredare. Stort fokus har också legat på utvecklingen av hälsotjänster för våra kunder, bland annat blodtryckskoll och att man ta hål i öronen hos oss, berättar Ksenia Kotikova.

Apoteket har ju utökat sina hälsotjänster mycket de senaste åren.
– Vi har ett samarbete med Doktor24 så nu har vi ett hälsorum med en sjuksköterska som vaccinerar, kan ta prover, kolla blodtrycket bland annat. Det har varit en stor förändring på tio år.
Sara Ericson är hudvårdsrådgivare och egenvårdrådgivare och har varit med på hela resan.
– När vi öppnade 2010 hade monopolet precis upphört. Så vi hade egentligen inte en enda kund given utan vi fick börja från början och bygga upp en kundkrets. Det var väldigt kul, men inte så enkelt. Vi var fyra apotek på Storgatan då. Man fick verkligen bygga upp och få kunderna att komma tillbaka, säger Sara.
Något som tog en stund, men som fått en lycklig utgång. Trots att pandemin satt lite käppar i hjulet.
– Det tycker jag vi har lyckats bra med, vi har många stamkunder. Vi har saknat många av dem nu under pandemin, men nu börjar de komma tillbaka. Det tycker vi är väldigt roligt, för e-handeln är en jättestor konkurrent. Man visste ju inte om de kunder som hittat e-handeln under pandemin skulle komma tillbaka, men det märker vi nu att de gör, berättar Sara.
Just e-handeln har satt fart även på Apoteket.
– Vår e-handel har ju också utvecklas under den här tiden. Kunder kan ju beställa på nätet och hämta här efter bara två timmar. Vi har också så man kan få det man beställer hemkört. Vi har fått anpassa oss efter kundernas behov, säger Ksenia.
– Vi började innan pandemin. Men det blev ju extra uppskattat under pandemin när man inte skulle gå ut, säger Sara.

Vad tror ni om de kommande tio åren?
– Det kommer bli flera hälsotjänster. Vi kommer närmare och närmare vården, det är också efterfrågat från kunderna. Vi kommer kunna erbjuda blodsockerkoll och att man kan lämna flera prov på apoteket. Samarbetet mellan oss och vården kommer att utökas, säger Ksenia.
– Det blir mycket mer digitalisering, vi leverera en hel del distanspaket ut till kunder. Vi kommer självklart fortsätta med hemleverans, det kommer bara öka, fortsätter hon.
– Vi måste vara lyhörda inför vad kunderna efterfrågar och hänga med i den utvecklingen, säger Sara och fortsätter:
– Sedan hoppas man på att kunderna fortsätter tycka det är viktigt att möta en person som kan ge råd. Även om man inte kan erbjuda de priserna som finns på nätet så kan man erbjuda rådgivning som inte kostar något. Och ett personligt bemötande, som jag hoppas är viktigt för kunderna.
– Vi har ju en kvalitetssäkrad rådgivning om läkemedel och våra produkter. Det är vi måna om att kunna erbjuda, säger Ksenia.

De här tio åren som gått är de i alla fall mycket nöjda med.
– Det har varit otroligt roligt, och det hade aldrig gått utan alla fantastiska medarbetare. Jag vill verkligen hylla de alla lite extra, avslutar Ksenia.

Anders Jönsson