Smålands största laddstation för elbussar växer fram
Av Thomas Edgren
Arbetet går vidare med Växjös nya elbussterminal på Norremark. Här ska 60 bussar kunna laddas samtidigt under skärmtak i ett unikt projekt som kostar 200 miljoner kronor.- Vi står för den tekniska lösningen och bussoperatören för laddarna och elbussarna, menar projektledare Johnny Turesson, Region Kronoberg.
Rött tegel från Region Kronobergs tidigare hjälpmedelscentral har sparats och muras nu åter upp som fasad i nya verkstads- och kontorsbyggnaden. Foto: Thomas Edgren
I den nya lokalbussupphandlingen som gäller från december 2023, vill Region Kronoberg att enbart elbussar trafikerar stadstrafiken. Därför kommer det att behövas ett mycket stort laddningsnav.
Första spadtaget till detta togs hösten 2021 och till våren ska den nya depån vara i full drift. Men redan nu kan man få ett hum om den gigantiska byggnad med verkstadshall och kontor samt alla skärmtak som håller på att uppföras på Norrängen, Norremark. Bruttoytan för huvudbyggnaden blir 4700 kvm.
Huvudbyggnaden kommer rymma kontor och verkstad med sex reparationsplatser, plåtverkstad och tvätthallar och får sedumvegetationstak med gröna växter. Solceller placeras på ett tak för att hjälpa till med el till själva lokalerna.
Stora skärmtak byggs där 60 bussar, tre och tre, ska kunna köras in och ”långsamladdas” varje natt.
- Största utmaningen har varit att skapa ett logistiskt flöde med en optimerad lösning för laddinfrastrukturen; hur bussarna ankommer och kör in till sina laddstationer och kör ut på morgnarna utan att de är i vägen för varandra och slipper backrörelser¸ säger Johnny Turesson på fastighetsavdelningen.
- Vårt fokus har varit hållbarhet. Förutom solceller och grönt tak har vi grävt ned en regnvattentank på 30 kubik som ska samla upp dagvattnet. Vatten vi kan ha till busstvätten. Det lokala VA-nätet ska vi ej behöva belasta. Vi anlägger även en dagvattendamm en bit ifrån byggnaden, pekar han.
Detta blir en av landets största anläggningar där enbart elbussar ska laddas. Biogasbussarna som kör i landsbygdstrafik tankas fortfarande vid kommunens biogasverk på Sundet.
På taket till verkstads- och kontorsbyggnaden blir det sedumtak. Över skärmtaken, th, läggs solpaneler som ska klara 450 kW +/- 5% i toppeffekt. Skiss: Region Kronoberg/Sweco.
En gigantisk skärmtaksyta på 6 000 kvadrat med limträbalkar och plåttak täcker en stor del av tomten. Här ska bussarna tre och tre kunna köra in och ”långsamladdas” nattetid. Foto: Thomas Edgren